Personal finance

Reizigers in grote onzekerheid na uitstel van betaling Travelbird

Karin Husslage • 31 oktober 2018 15:41 @karinhusslage

Beeld © Getty Images

Online reisaanbieder Travelbird heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd. Klanten die al reizen geboekt hebben weten nog niet wat er met hun geboekte reis gebeurt.

Het rommelt al een tijdje bij Travelbird. Reizigers klaagden de afgelopen weken over problemen bij reizen die ze geboekt hadden via het platform, meldde Parool. Zij werden bijvoorbeeld geweigerd door hotels, omdat hun verblijf niet betaald bleek te zijn.

Hotelketen Fletcher Hotels zegt tegen Travelpro 'helemaal klaar' te zijn met het bedrijf. Ook de Consumentenbond ontving de afgelopen weken tientallen vragen van mensen over hun geboekte reizen, laat het weten aan RTL Z.

Vorige week beloofde Travelbird de betalingsproblemen nog voor het eind van de maand op te lossen. Vandaag blijkt dat dat niet meer gelukt is, het bedrijf heeft uitstel van betaling aangevraagd.

Klantenservice onbereikbaar

En dat is pech voor klanten die al een reis vooruit hebben geboekt. Voor hen is het afwachten wat er nu gaat gebeuren; de reisorganisatie heeft nog niets laten weten. "Ik heb in april een reisje naar New York geboekt en betaald, bij elkaar voor 750 euro", vertelt Daisy, die alleen wil reageren onder haar voornaam. 

Ze probeert vandaag de klantenservice van Travelbird te bereiken, maar komt er niet tussen. "Het is maar raden wat er nu gaat gebeuren, maar ik ga er in elk geval vanuit dat mijn vakantie niet doorgaat. Hopelijk zie ik nog wat van mijn geld terug, ik ga proberen mijn annuleringsverzekering in te zetten."

Andere reizigers klagen in reactie op een post van Travelbird op Facebook over betalingen die ze hebben moeten voorschieten en die ondanks herhaalde beloftes, na weken nog niet terugbetaald zijn.

"Helaas nog steeds niet binnengekregen, ben bang dat dat ook niet gaat gebeuren", schrijft Kyra vandaag. "Op de site staat dat ze vandaag tot 16.00 uur telefonisch te bereiken zijn, maar helaas na 42 minuten in de wacht werd de verbinding verbroken..."

Hulp voor reizigers onderweg

Travelbird verwijst op de website door naar de Stichting Garantieregeling (SGR), waar het bedrijf lid van is. Klanten zijn gedekt onder de voorwaarden van de garantieregeling van SGR.

De SGR laat weten op dit moment al bezig te zijn met het ondersteunen van reizigers die al op hun bestemming zijn, samen met TUI. Op dit moment zijn er volgens TravelBird 2000 boekingen in het buitenland, als zij problemen ondervinden krijgen ze hulp van TUI. Daarnaast staan er voor de komende tijd nog 600 boekingen per dag op de planning. Die gaan waarschijnlijk niet door. Deze reizigers krijgen hun geld terug van SGR.

"We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ze kunnen blijven overnachten of terug naar huis kunnen komen", meldt een woordvoerder van SGR. Ook reizigers die in de komende dagen zouden vertrekken, worden benaderd.

TUI boekt reizen om

Klanten die in de verdere toekomst een reis op de planning hebben staan, krijgen in de komende weken bericht van SGR en TUI. TUI laat weten dat het 'van veel factoren afhangt' of hun vakantie door kan gaan, en dat de reisorganisatie voor een deel van de klanten de reis alsnog kan verzorgen.

SGR verzoekt mensen nog even te wachten met het indienen van een claim om hun geld terug te vragen; de organisatie is nog in gesprek met de bewindvoerder en wil eerst uitzoeken hoe zij de claims kan afhandelen.

'Meeste mensen krijgen geld terug'

Eén ding is wel zeker: de meeste mensen zullen hun geld terugkrijgen. "Reizigers die hebben geboekt met SGR-garantie helpen we volledig", laat de woordvoerder weten. Wel is het wijs om de voorwaarden van de garantieregeling te checken, onder andere losse vluchten of boekingen door scholen of bedrijven zijn niet gedekt.

De stichting drukt verder mensen op het hart geen betalingen meer te doen aan Travelbird voor nog niet ontvangen reizen, ook niet als een curator of bewindvoerder daar om vraagt. Betalingen na 31 oktober kan de organisatie niet garanderen.

De Consumentenbond raadt reizigers die op het punt van vertrekken staan daarnaast aan om een extra controle te doen. "Check voor de zekerheid of je accommocatie wel betaald is", adviseert een woordvoerder.

Bron • RTL Z