Personal finance

Vlucht gemist door treinstoring? Bij de NS hoef je niet aan te kloppen

Gert-Jan Verstegen • 22 augustus 2018 18:07 @GJVerstegen

Een meisje is gestrand op het station tijdens de grote NS-storing. Beeld © ANP

Wie gisteravond zijn vlucht moest halen op het vliegveld en vanwege de storing bij NS extra kosten moest maken, heeft pech. Taxikosten, omboeken of een nieuwe vlucht boeken betaal je uit eigen zak.

Uren later thuiskomen omdat de treinen gisteren rond Amsterdam de hele avond niet reden, is natuurlijk enorm vervelend. Maar je vlucht missen omdat er geen sprinter of intercity naar Schiphol ging, is natuurlijk nog vervelender. Een taxi biedt in dit soort situaties uitkomst, maar is meestal wel een stuk duurder dan een treinkaartje.

NS niet aansprakelijk

Zuur als je je vakantiebudget al deels kwijt bent aan een omgeboekt ticket of aan de taxi, nog voordat je überhaupt het vliegtuig bent ingestapt. Aankloppen bij de NS met een factuur heeft geen zin. De vervoerder stelt zich niet aansprakelijk voor gevolgschade door bijvoorbeeld storingen, vertelt woordvoerder Ton Boon.

Schiphol Garantie Service

In het verleden heeft de NS getest met een garantie om je vlucht te halen. Toen kon voor 5 euro extra een soort verzekering worden afgesloten. Bij problemen op het spoor regelde de NS, in samenwerking met Schiphol, een taxi naar de luchthaven. Wie alsnog zijn vlucht miste, werd kosteloos omgeboekt.

De NS kwam met deze zogenoemde Schiphol Garantie Service, omdat de Schipholtunnel een aantal jaar geleden geregeld kampte met storingen. Maar volgens Boon werd er nauwelijks gebruikgemaakt van de dienst.

Juridisch gezien maak je geen kans

In al je woede tegen de NS dan maar juridische hulp inschakelen? Ook dat is zinloos, zegt Frans de Bray van Reisrecht. Hij helpt vakantiegangers met claims bij onder meer vertragingen, annuleringen en valse beloftes van reisaanbieders. En hoewel hij mensen graag helpt, zit claimen bij de NS, reisorganisatie of de luchtvaartmaatschappij er niet in.

Er is één uitzondering. Er is namelijk jurisprudentie over vakanties waarbij een treinkaartje naar Schiphol onderdeel is van de hele vlucht of vakantie. KLM biedt bijvoorbeeld 'vluchten' aan vanaf Belgische stations, waar een treinretour naar Schiphol onderdeel van is. "Dan zou de gevolgschade van een storing bij de organisator kunnen worden neergelegd", legt De Bray uit.

Eigenlijk heeft De Bray maar één advies: "Ga nog eerder van huis, hou rekening met vertragingen. Zorg dat je drie uur voor vertrek op de luchthaven bent. Dat geldt ook voor automobilisten. Hou rekening met pech."

Allrisk dekking

Aankloppen bij je reisverzekering zal in de meeste gevallen ook tot niets leiden. "Er is geen standaard dekking als je je vlucht mist door een treinstoring bij de NS", legt Daan Wentholt van verzekeraar ASR uit. Onder de vlag van ASR vallen ook reisverzekeraars Europeesche Verzekeringen en Ditzo.

Alleen mensen met een zogenoemde allrisk module, kunnen deel van de complete reissom terugkrijgen. Deze module houdt in dat de annuleringsverzekering in dit geval 75 procent van de reissom uitkeert. Van dat bedrag zou je dan een nieuw vliegticket kunnen boeken bijvoorbeeld. "Al is het niet zo dat veel mensen deze dekking kiezen."

Overigens benadrukt ASR dat er niets wordt uitgekeerd als bijvoorbeeld de reisaanbieder failliet gaat, je geen zin meer hebt in je vakantie of het slecht weer is op de bestemming.

Geld terug van de NS

Had je al een treinkaartje gekocht, maar heb je halsoverkop toch maar besloten om de taxi of de bus te nemen? Dan kun je wel de prijs van je treinkaartje terugvragen.

Wel gereisd met de NS, maar met meer dan een halfuur vertraging? Dan kun je gebruikmaken van de regeling Geld terug bij vertraging. Afhankelijk van je reis, vertraging en kaartje krijg je enkele euro's tot een paar tientjes terug.

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen