Personal finance

Geen korting meer voor treinreiziger die overstapt rond de spits

10 oktober 2016 11:44

Beeld © ANP

Een deel van de treinreizigers met een kortingskaart van NS heeft sinds 1 september ineens minder voordeel. Door een aanpassing krijgen ze geen korting meer als ze na 9 uur overstappen.

NS en reizigersvereniging Rover hebben tientallen klachten binnengekregen over de verandering, die 1 september in stilte is doorgevoerd. Voorheen konden klanten met een kortingskaart tijdens hun reis tussendoor uitchecken en weer inchecken, waardoor ze een deel van hun reis goedkoper konden afleggen. Reizigers die een deel van hun reis in de spits reisden (tegen vol tarief) en het andere deel buiten spitstijd (met korting), hoefden daardoor maar een deel van de reis het volle tarief te betalen.

Checkte je bijvoorbeeld om 8.55 in (spits) en stapte je over om 9.10 (dal), dan was het tweede deel van je reis goedkoper. Nu betaal je in zo'n situatie over het hele stuk het volle tarief.

'Ondoordacht'

Reizigers moesten daarvoor uit- en weer inchecken bij een overstap, of stapten er speciaal voor uit op een station tijdens hun reis. Nu kan dat alleen nog als er minimaal 35 minuten tussen de twee reizen zit, en dat maakt het voor de meeste reizigers niet interessant meer.

NS zegt een kleine 90 klachten binnen te hebben gekregen van reizigers, Rover 'enkele tientallen'. "Dat is vrij veel voor een dergelijk probleem", zegt de woordvoerder van Rover. Op het serviceforum van de spoorwegen zijn reacties van reizigers te lezen die de verandering 'zeer klantonvriendelijk' on 'ondoordacht' noemen.

Incheckpunt bepaalt prijs

Sinds september geldt dat het eerste punt waar je bent ingecheckt, bepaalt of je met of zonder korting reist. "Dat hebben we gedaan voor de groep reizigers die ervoor kiest in de daluren te vertrekken, maar tijdens hun reis bij een overstap door een poortje moeten, bijvoorbeeld in Hilversum", legt de NS-persvoorlichter uit. "Zij waren onterecht veel geld kwijt, omdat ze tussendoor moesten uitchecken en weer inchecken. Zo'n 20.000 mensen hadden daar last van, dat vonden we echt een probleem."

Dat daarmee een andere groep wordt benadeeld, zegt de woordvoerder te begrijpen, maar hij voegt daaraan toe dat "dat slimmigheidje" niet bedoeld was op deze manier. "Een dalurenabonnement is bedoeld om te reizen in de daluren, dat moet je dan ook gewoon in het dal doen."

Wel geeft NS aan dat klanten beter geïnformeerd hadden kunnen worden over de aanpassing, en dat er gekeken wordt hoe dat nu alsnog gedaan kan worden.

Oplossing: extra kaart

Als oplossing draagt NS aan dat reizigers een tweede ov-chipkaart kunnen kopen om de 35 minuten overstap te vermijden. Je kunt dan het deel van je reis waarop korting geldt, reizen met de ov-chipkaart waar het dalurenabonnement op staat, en het andere deel met de gewone ov-chipkaart doen. 

Bron • RTL Z