Personal finance

Enorme toename in nepwebshops, zo voorkom je oplichting

Karin Husslage • 06 februari 2018 15:12 @karinhusslage

Beeld © Getty Images

Het aantal malafide webshops is afgelopen jaar volgens de politie explosief gestegen. In 2016 werden er nog 35 webwinkels aangepakt, en in 2017 waren dat er maar liefst 438. Hoe kun je voorkomen dat je slachtoffer wordt van oplichting?

Er zijn afgelopen jaar veel nepwebshops opgedoken, laat de politie weten in een persbericht. De sites zijn vaak maar kort online, en in die periode wordt geprobeerd zoveel mogelijk geld binnen te halen. Daarnaast worden bestaande websites volledig gekopieerd.

Vooral rond de feestdagen duiken er veel valse websites op, ziet de politie. "Die worden vaak in september al klaargezet, zien we. Soms zelfs met alles erop en eraan: kvk-nummer, callcenter en iDeal-overeenkomst", vertelt Gijs van der Linden, teamleider bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting ​(LMIO).

Nepartikelen

Op de sites worden merkproducten verkocht 'voor een onrealistisch lage prijs'. Mensen die erin trappen, krijgen nepartikelen toegestuurd, of helemaal niks. In het slechtste geval gebruiken de criminelen achter de sites je creditcardgegevens om daar later aankopen mee te doen. 

Foute websites maken in een week tijd soms 150 tot 200 slachtoffers, liet het LMIO eind 2016 weten. Bij 438 gevallen greep de politie dit jaar in: daar werd een betaling geblokkeerd of een webwinkel offline gehaald.

Hieraan kun je zien of een webwinkel nep is:

1. Check de prijs: is die realistisch?

Is de aanbieding te mooi om waar te zijn? Dan is hij dat meestal ook. Merkproducten voor een fractie van de prijs kun je beter aan je voorbij laten gaan.

Twijfel je of een actie echt is, bekijk dan wat de gebruikelijke prijs voor een product is, bijvoorbeeld via vergelijkingssites als Beslist.nl en Kieskeurig.nl. De meeste webwinkels zullen rond dezelfde prijs een product aanbieden: zit één webwinkel daar enorm onder, dan mag je die wantrouwen. 

2. Onderzoek de webwinkel

Google de webshop waar je een aankoop wilt doen: weet waar je iets koopt. Via fora wordt bijvoorbeeld gepraat over webwinkels en kun je checken of anderen slechte ervaringen hebben, bijvoorbeeld met producten die niet geleverd worden. Denk aan het forum van Radar of Klachtenkompas.

De politie heeft daarnaast een verkoperchecker waar je een site, IBAN, mailadres of telefoonnummer kunt invoeren, om te zien of er meldingen over een partij zijn gedaan. Ook publiceert het een lijst met handelspartijen die bekend staan als malafide.

3. Bekijk het webadres

Soms lijkt alles te kloppen aan een webshop, maar zit er in de url nét een subtiel verschil waaraan je kan zien dat het geen betrouwbare winkel is. Denk aan een letter die mist of een adres dat niet eindigt op .nl, maar op .com.

Ook een bekende merknaam in combinatie met 'korting' of 'aanbieding' komt vaak voor bij malafide webshops. "We zagen dat bijvoorbeeld bij BCC, daar kwamen alle varianten langs, zoals BCC.deals.com en BCC.Amsterdam.com", vertelt Van der Linden.

Ook (veel) typefouten op de site zelf kunnen aanwijzingen zijn dat er iets mis is, evenals vreemde adressen waar iets op aangeboden wordt, zoals schoenen op borstkankerforum.nl. "We noemen dat de Chinese webshops. Die worden opgezet door mensen die een domeinnaam opkopen, maar geen idee hebben wat die betekent."

4. Controleer de registratie van de website 

Twijfel je aan een website, dan kun je controleren wanneer deze is geregistreerd via SIDN (.nl-adres) of who.is (.com-adres). Is de site pas net in de lucht, dan kun je er je twijfels bij hebben. 

5. Kijk waar je geld naar moet overmaken

Geld overmaken naar een privérekening is ongebruikelijk bij webshops: meestal hebben die een zakelijke rekening, en publiceren ze netjes hun adres, telefoonnummer, mailadres, kvk- en btw-nummer op de site. De alarmbellen moeten dus gaan rinkelen als je iets koopt op een site zonder contactgegevens.

Je kunt ook kijken of de sites keurmerken hebben, hoewel die door oplichters nog weleens gekopieerd worden.

6. Check of de betaling veilig verloopt

Betrouwbare webshops laten de betalingen over het algemeen doen via partijen als Adyen, Mollie en Afterpay, die zorgen voor een beveiligde afhandeling van je privégegevens. De betaalgegevens die jij invult, worden door deze payment service providers beveiligd opgeslagen, waardoor de webwinkel in kwestie ze niet te zien krijgt.

Of de webwinkel met zo'n partij werkt, is vaak te vinden bij de frequently asked questions, en zie je sowieso als je de betaling gaat doen. Ook oplichters maken soms gebruik van deze payment providers, maar in veel mindere mate, stelt Van der Linden. "Je ziet bijvoorbeeld wel voorkomen dat een webshop je naar iDeal leidt voor de betaling, maar vervolgens aangeeft dat er een storing is en je alsnog een mail stuurt met een rekeningnummer waar je naar moet overmaken."

Veilig betalen

Wil je er zeker van zijn dat je je geld niet kwijt bent, dan kun je ervoor kiezen om te betalen met een creditcard. Vrijwel alle creditcardbedrijven bieden aankoopgarantie voor een bepaalde periode: gaat er iets mis, dan krijg je je geld terug. Ook betalen via Paypal geeft aankoopbescherming.

Tot slot geeft Van der Linden een persoonlijke tip: kies voor afterpay, waarbij je pas hoeft te betalen nadat je het product hebt ontvangen. "Dan weet je zeker dat je betaalt voor wat je krijgt."

Bron • RTL Z