Personal finance

Prijzen Mediamarkt vlak voor 'kortingsactie' ineens een stuk hoger

26 januari 2018 12:48

Beeld © ANP Foto

Klanten van Mediamarkt zijn boos. Vlak voor de start van een grote kortingsactie schoten de prijzen van verschillende producten op de website van het bedrijf ineens flink omhoog, zeggen zij. "Met deze BTW-actie hebben jullie me definitief overtuigd dat jullie mijn geld niet waard zijn."

Mediamarkt heeft in aanloop naar de kortingsactie '21% BTW, weg ermee' flink de prijzen verhoogd. Dat blijkt uit vele reacties op de Facebookpagina van het bedrijf.

De kortingen die Mediamarkt geeft, zijn daarmee in veel gevallen een stuk lager dan het bedrijf zegt. Zo kostte een TV van Samsung de ene dag 726 euro, en een dag later 999 euro. Uiteindelijke aanbiedingsprijs: 825,57 euro.

 
Miniatuurvoorbeeld

Screenshot Edgar van Gennip, Facebook

 
Miniatuurvoorbeeld

Screenshot Ivana Geurts, Facebook

Volgens Mediamarkt is er geen sprake van bewuste prijsverhogingen in aanloop naar een kortingsactie. "We werken met een prijsbelofte", zegt een woordvoerder aan de telefoon. "Onze prijzen worden dagelijks automatisch aangepast op basis van een vergelijking met onze grootste concurrenten. Als de prijs daar lager is, kan de klant dat melden, en krijgt hij het artikel ook voor die prijs."

Niet verboden

Wat Mediamarkt doet, is overigens niet verboden volgens de regels van de Autoriteit Consument en Markt. De prijs kortstondig verhogen is een sluwe, maar legale, truc om minder korting te geven dan je zegt dat je geeft.

De ACM zegt: "Als de winkel korting geeft op een eerder gehanteerde prijs, dan moet het product ook echt kort geleden te koop zijn geweest voor die prijs." Dat wil zeggen: uiterlijk drie maanden geleden.

Oftewel: door de prijs van het product (tijdelijk) te verhogen, mag je de korting geven op die verhoogde prijs. Of het slim is, is een tweede. Op de Facebook-pagina van Mediamarkt regent het inmiddels klachten van boze klanten die zeggen hun spullen ergens anders te gaan kopen.

Flexibel prijsbeleid

Mediamarkt is niet het enige bedrijf dat een flexibel prijsbeleid voert in aanloop naar kortingsacties. In aanloop naar Black Friday constateerde RTL Z al dat onder meer bol.com aanbiedingen soms net iets mooier voordeed dan dat ze waren.

Uit onderzoek van de Consumentenbond in 2014 bleek dat verschillenden webwinkels, waaronder Bol.com, Fonq en Blokker, regelmatig adverteerden met 'aanbiedingen' voor producten waarvan de prijs enkele maanden daarvoor nog lager lag.

Bron • RTL Z