Personal finance

Spullen kapot? Dit zijn je rechten als consument

Maaike Homan • 25 januari 2018 19:57 @maaike_homan

Televisies in de uitverkoop. Beeld © Getty Images

Het overkomt iedereen weleens: je koopt een product en na een tijdje gaat het kapot. Tot wanneer heb je dan recht op garantie? En wat doe je als de winkel in kwestie niet wil meewerken? Vijf vragen en antwoorden.

1. Mijn televisie/bank/fiets is binnen zes maanden na aankoop kapot gegaan. Wat doe ik?

Wie een product heeft gekocht dat binnen een half jaar kapot gaat, of waar iets mis mee is, heeft recht op garantie. Hieronder wordt een gratis reparatie verstaan, een heel nieuw product of teruggave van het aankoopbedrag.

Soms wil de verkoper geld zien voor die reparatie. Dat mag hij niet vragen en als hij dat wel doet dan mag je de koopovereenkomst ontbinden. De verkoper moet dus over de brug komen. Wel kan het zijn dat je soms maar een deel van het aankoopbedrag terugkrijgt, bijvoorbeeld als een product al langer in gebruik is.   

2. Moet ik met bewijs komen?

Geen paniek als het bonnetje zoek is geraakt. Een bankafschrift of een verklaring van een winkelmedewerker geldt ook als bewijs. Het kan zijn dat de verkoper twijfels heeft over de klacht en zegt dat je wellicht onzorgvuldig met het product bent omgesprongen. Zit je nog binnen de 'zes-maanden-na-aankoop-termijn', dan moet de verkoper met bewijs voor deze beschuldiging komen.

Na die zes maanden is dat de taak van de consument, stelt ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten. De koper moet dan bewijzen dat het stukgaan van bijvoorbeeld die televisie niet zijn schuld is. En dat is natuurlijk lastig. 

3. Is er een garantietermijn? 

Veel consumenten denken dat ze onder de Europese richtlijn Koop en Garantie wettelijk recht hebben op twee jaar garantie. Dit is echter als minimumtermijn afgesproken. Lidstaten mogen zelf andere regels maken, aldus ConsuWijzer. Nederland kent geen wettelijke garantietermijn en stelt dat het ene product nu eenmaal langer mee gaat, en zou moeten gaan, dan het andere. 

In de Nederlandse wet staat wel dat het product dat je koopt 'deugdelijk' moet zijn. En: "Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet." Als voorbeeld wordt een scooter gegeven, die langer dan drie jaar zou moeten meegaan.

Lastige is wel: wie bepaalt die levensduur? Dat kan de fabrikant of verkoper zijn. Daar moet je soms wel zelf om vragen bij de aanschaf van een product en nog mooier natuurlijk als die levensduur zwart op wit staat.

Omdat de 'wet niet concreet is over wat de normale prestaties zijn van het apparaat dat u heeft gekocht', heeft Uneto-VNI, de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel, onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten, zoals wasmachines.

4. Hoe zit het dan met fabrieksgarantie en extra garantie? 

Op sommige producten zit een verkopers- of fabrieksgarantie, die een aanvulling is op de wettelijke garantie. Deze extra garantie geldt meestal voor een jaar en houdt vooral in dat je na een half jaar niet hoeft aan te tonen dat die wasmachine niet door jou toedoen kapot is gegaan, maar pas na een jaar of twee jaar. 

Soms kun je ook extra garantie bijkopen. Maar dat heeft, zo stelt ConsuWijzer, alleen zin als je meer rechten krijgt.

5. Waar haal je je recht?

Je kunt een aantal dingen doen: meld het eerst schriftelijk bij de verkoper en vraag diegene met een oplossing te komen. De Consumentenbond heeft een standaardbrief die je kunt downloaden en aanvullen. Werkt de verkoper niet mee dan kun je een melding doen bij de Autoriteit Consument & Markt via ConsuWijzer of naar de Geschillencommissie stappen. 

In het uitsprakenoverzicht van de Geschillencommissie kun je ook zoeken naar eerdere uitspraken. Wie weet zit er iets vergelijkbaars tussen. En dan is er nog het Europees Consumenten Centrum Nederland voor klachten over bedrijven buiten Nederland, waar je bijvoorbeeld online iets hebt gekocht.  

Bron • RTL Z