Personal finance

Wanneer kunnen we nou eindelijk voor een tientje naar New York?

Z Today • 26 juli 2016 12:36

Beeld © ANP

Er wordt ons van alles beloofd door politici en bedrijven, maar worden die beloftes ook waargemaakt? Z Today legt wekelijks een onderwerp op The Grill. Deze week: wanneer kunnen we nu eindelijk eens voor een tientje naar New York vliegen?

We horen het al jaren: binnenkort gaat (vul hier een willekeurige budgetmaatschappij in) spotgoedkoop naar de VS vliegen. Maar vooralsnog zijn we gewoon nog steeds duur uit.

Vlieg je morgen en kom je volgende week woensdag terug, dan kost een retourtje NYC toch al snel meer zo'n 830 euro. Bovendien vlieg je dan heen vanaf Amsterdam via Belgrado naar JFK en terug vanaf JFK via Berlijn én Belgrado. Zonder tussenstop kost een retourtje met KLM al snel minimaal 1257 euro. 

De belofte

De eerste beloftes van vliegmaatschappijen stammen al uit 2008. Ryanair voorspelde onlangs zelfs dat we in 2020 voor 10 pond (iets minder dan 12 euro) van Londen naar New York kunnen vliegen. Norwegian Air is wat conservatiever en belooft volgend jaar vliegreizen naar Amerika aan te bieden voor 85 euro.

Liever kijken dan lezen?

De realiteit

Klinkt mooi, maar kan het nu op dit moment al? Op die vraag is het antwoord simpelweg: nee.

Goedkoop kan het wel. Met prijsvechter Wow Air kun je vanaf Amsterdam via IJsland naar New York vliegen voor 156 euro. Norwegian biedt een vlucht aan vanaf New York naar Europa voor 151 euro − ook een enkeltje. En met Eurowings kun je ook goedkoop retour naar de VS: van Keulen naar Boston en weer terug kost 255 euro.

Dat zijn wel reclameprijzen voor de oplettende en flexibele reiziger. Voor een tientje vliegen naar de States kan onlangs die jarenlange beloftes nog steeds niet.

Thumbnail

Waarom wordt het dan toch geroepen?

Bij Ryanair is het onderdeel van hun groeistrategie. Met de trans-Atlantische stunttickets wil de budgetmaatschappij uitbreiden van alleen bestemmingen in Europa en naast New York ook spotgoedkoop gaan vliegen op bijvoorbeeld Washington D.C., Boston en Chicago.   

Om dat te doen moet Ryanair wel nieuwe vliegtuigen kopen. Met de huidige vloot komen ze namelijk de plas niet over. Er zijn nieuwe Boeings besteld, maar die worden pas in 2019 geleverd. Dus of ze 2020 wel gaan halen is nog maar zeer de vraag.

Kan het wel dan? Zo goedkoop?

Het klinkt heel onrealistisch: voor 12 euro per passagier vliegen naar de VS. Dekt dat de kosten wel? Ook luchtvaarteconoom Hans Heerkens heeft er een hard hoofd in. Om een passagier een kilometer te vervoeren moet je ongeveer 5 cent rekenen, zegt hij tegen Z Today.  

"En dan heb je het alleen over de kosten die heel direct met vliegen te maken hebben. Nou: 6000 kilometer vliegen dan kom je toch al gauw op een euro of 300 uit", aldus Heerkens.  

Door slim te zijn en bijvoorbeeld goedkope brandstof in te kopen kan er wel bespaard worden. "Maar een tientje is godsonmogelijk. Dat kan iedereen natuurlijk zelf ook wel bedenken. Je rijdt met de auto ook niet voor een tientje naar Spanje", zegt Heerkens.

Volgens hem gaat het er waarschijnlijk op neerkomen dat sommige passagiers voor een tientje kunnen vliegen als stuntprijs. "Maar dat betekent dat de andere passagiers meer moeten betalen. Of je betaalt een basisprijs van een tientje maar je moet voor alles wat er bovenop komt extra betalen", zegt hij.

Thumbnail

Hoe zit het met de veiligheid?

Als er wordt beknibbeld op de kosten lijkt de veiligheid niet altijd op de eerste plek te komen. Ryanair-piloten waarschuwden in 2012 bijvoorbeeld dat er met zo weinig kerosine gevlogen werd dat de bestemming maar net gehaald kon worden.

Ook Heerkens is bezorgd: "Als een maatschappij dat doet en er gebeurt onderweg iets waardoor ze snel moeten landen dan is het niet zo erg want andere vliegtuigen hebben genoeg brandstof bij zich", zegt hij. Maar dat verandert als iedereen het absolute minimum meeneemt. Als er dan iets mis gaat wordt het al snel gevaarlijk als bijvoorbeeld één vliegtuig een noodlanding moet maken en de rest moet wachten, legt hij uit. 

Concurrentie

Maargoed, laten we er even vanuit gaan dat vliegmaatschappijen die er toch alle belang bij hebben om hun passagiers ook levend terug op de grond te zetten de veiligheid goed gaan regelen. Dan gaat de concurrentie moordend zijn voor KLM en andere maatschappijen.  

Prijsvechters zagen al flink aan de stoelpoten van de gevestigde orde. In Europa doen ze het al beter. Op dit moment profiteert KLM nog vooral van de verre vluchten, maar als de budgetmaatschappijen ook lange afstanden gaan vliegen dan hebben de KLM's van deze wereld een serieus probleem.

Bron • Z Today