We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Personal finance

Albert Heijn start met automatisch opgestelde boodschappenlijst

14 september 2017 18:44

Albert Heijn start met automatisch opgestelde boodschappenlijst
Beeld © ANP

Supermarktketen Albert Heijn lanceert vandaag een nieuwe functie in de app: het automatisch samengestelde boodschappenlijstje. Op basis van je eerdere aankopen bedenkt een algoritme wat je 'wil' kopen.

AH heeft het 'intelligente boodschappenlijstje' eerst bij 2000 klanten getest, blijkbaar tot tevredenheid. Nu krijgen 60.000 klanten met een bonuskaart die vaak online boodschappen doen de kans om het denkwerk voor de boodschappen over te laten aan Albert Heijn.

In 2018 moet de dienst voor iedereen met een bonuskaart op naam beschikbaar worden, of ze nu shoppen in de winkel of online.

Zo werk het

Het werkt als volgt: je doet als klant bijvoorbeeld wekelijks grote boodschappen voor de week. Albert Heijn analyseert wat je allemaal inslaat: brood, cola, vuilniszakken, noem maar op.

Via kunstmatige intelligentie gaat het 'intelligente boodschappenlijstje' patronen herkennen en kan zo voor jou bepalen wat je allemaal wil deze week. Volgens AH hoef je dan als klant alleen nog maar even te checken of je het ermee eens bent en eventueel wat items weg te strepen en aan te vullen.

Netflix-model

Toch moet je niet gek opkijken als er opeens artikelen op je lijstje staan die je nog nooit hebt gekocht en misschien ook wel helemaal niet wil kopen. Albert Heijn bevestigt dat het op termijn ook artikelen op je lijst gaat zetten die andere klanten met een vergelijkbaar koopgedrag ook hebben gekocht.

De woordvoerder maakt een vergelijking met videodienst Netflix. Daar worden nieuwe series voorgesteld op basis van een analyse van jouw en andermans kijkgedrag.

Lijstjes zijn niet te koop

Fabrikanten van producten krijgen niet de mogelijkheid om tegen betaling hun waar op de boodschappenlijstjes te plaatsen, verzekert de supermarkt. 

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen