We zien dat je waarschijnlijk onze advertenties blokkeert. RTLZ.nl heeft de inkomsten uit advertenties nodig om goede, onafhankelijke verhalen te blijven maken. Ook kan het zijn dat door het gebruik van een adblocker bepaalde functies op de website niet goed werken. Maak je een uitzondering voor onze pagina's? Voor meer informatie, klik hier.
Life

Metro-instructeur Dick stelt pensioen uit om Noord-Zuidlijn: 'Leuk om nog mee te maken'

19 april 2017 08:07

Metro-instructeur Dick stelt pensioen uit om Noord-Zuidlijn: 'Leuk om nog mee te maken'
Dick Manschot werkt al 39 jaar voor GVB Beeld © Eigen foto

Dick (66) werkt al zijn hele leven bij de metro in Amsterdam. En door de enorme vertraging bij de bouw van de Noord-Zuidlijn dreigde hij een mijlpaal te gaan missen. Dus gaat hij later met pensioen. "Ik vond het wel leuk om dát nog even mee te pikken."

Dick Manschot uit Amstelveen gaat al een tijdje mee bij GVB, de openbaar vervoerder uit Amsterdam. In 1977 reed de eerste metro in de hoofdstad; Dick kwam in 1979 bij het bedrijf. Hij maakte al meerdere keren mee dat er een metrolijn openging. 

Typisch Amsterdams

"Het was de bedoeling dat de Noord-Zuidlijn in 2006 al in gebruik genomen zou worden. Maar door al die rompslomp en toestanden zijn we 12 jaar verder", zegt Dick tegen RTL Nieuws. Door tegenvallers zijn door de jaren heen de kosten gestegen van 1,5 naar 3,1 miljard euro. "Het lijkt helaas wel typisch Amsterdams dat grote bouwprojecten soms zo lang moeten duren."

Afgelopen augustus moest hij eigenlijk met pensioen en dus zou hij de belangrijke testfase van de metrolijn niet meer meemaken. Maar zo nodig hoefde Dick eigenlijk niet te stoppen. "Ik voel me toch nauw betrokken bij het project. En GVB wilde mijn contract ook nog wel met een jaar verlengen."

Kennis van veiligheidssystemen

De Amstelvener begon in 1979 als metrobestuurder. "Ik had een vriend die op de metro reed. Ik ging met hem mee en werd direct aangetrokken door het beroep. Ook de wisseldiensten spraken mij aan."

Na acht jaar werd Dick instructeur, en dat werk doet hij nog steeds. "Ik denk dat ik wel 100 bestuurders heb opgeleid." Voor zijn werk is hij vaak betrokken bij testtrajecten. Momenteel rijdt hij mee op testritten van de Noord-Zuidlijn, die vanaf begin dit jaar worden uitgevoerd. "Ik bewaak de veiligheidssystemen en ben er verantwoordelijk voor dat veiligheidsvoorschriften worden nageleefd. De GVB wilde voor dit project mijn kennis op dit gebied gebruiken."

1,5 miljoen reizigers

Het is niet meer te vergelijken, de metro van toen en van nu. "Toen ik er begon, was er alleen een korte lijn van Weesperplein tot Gaasperplas. Toen waren de metro's 37 meter lang, nu zijn ze 116 meter. Er zijn heel wat passagiers bijgekomen. Er is een grote behoefte aan korte reistijden. Wij vervoeren binnen Amsterdam de meeste mensen."

De Amsterdamse metro vervoert ongeveer 1.500.000 passagiers per week. Als de Noord-Zuidlijn open is, komen er tussen de 100.000 en 150.000 reizigers per dag bij. Acht metrostellen gaan op het traject rijden, die mensen in een kwartier van noord naar zuid rijden. En andersom.

'Apart om door die koker te rijden'

Vorige week reed de metro voor het eerst op volle snelheid door de fonkelnieuwe tunnelbuis. De test was een succes. Maar reizigers moeten geduld hebben, want de metro gaat pas op 22 juli 2018 rijden. "Het ziet er gelikt uit. Het is heel apart om door die koker te rijden. Het is een leuke, korte rit."

De komende maanden worden alle systemen op het traject getest zodat die goed op elkaar afgestemd zijn. Vanaf begin januari wordt geoefend met passagiers, monteurs en metrobestuurders. Maar Dick gaat dát niet meer meemaken: hij gaat vanaf augustus echt van zijn pensioen genieten. 

Video: rij mee over de Noord-Zuidlijn

 

Bron • RTL Nieuws

Gerelateerde artikelen