Lifestyle

Zo kom je in weekendmodus op je thuiswerkplek

Judith Laanen • 20 maart 2020 14:48

Een yoga-instructrice geeft les vanuit huis. Beeld © ANP

Met thuiswerken en alle bijbehorende afleiding eromheen kan het zomaar lastig zijn om tijdens deze thuiswerkweken je huis weer als plek van ontspanning te zien. Met deze praktische tips kom je ontspannen het weekend door.

Het door elkaar lopen van verschillende rollen en identiteiten is nu de boosdoener van moeilijk thuis ontspannen, legt psycholoog Thijs Launspach uit. "Dus op de plek waar je normaal je vrije tijd viert, ben je nu aan het werk. Dat zorgt voor verwarring."

Maak onderscheid in privétijd en werktijd

Maak daarom onderscheid tussen privétijd en werktijd, adviseert hij. "En houd de plek waar je werkt ook echt voor werk. Hou je normale werkuren aan, kleed je ook aan alsof je naar je werk gaat."

Gedurende de week kun je trouwens al beginnen met ontspannen, door een ritueel in te voeren. Zelf doet hij dat bijvoorbeeld door elke ochtend koffie te drinken uit dezelfde mok, en aan het eind van de werkdag is tijd voor een zogeheten braindump: "Alle losse eindjes opschrijven, zodat je er de volgende dag mee verder kan."

Sta stil bij het einde van je werkdag

"En sta heel bewust stil bij het stoppen van je werkdag. Dan is de overgang naar je vrije tijd, ook al is die op dezelfde plek, duidelijker voor je rationele maar ook onbewuste brein."

Doe je dat niet, dan kun je dus onbewust in je werkmodus blijven hangen, zegt hij. "En dan is het heel aantrekkelijk om nog even dat mailtje of die taak te doen, maar voor je het weet zit je de hele avond weer te werken."

Hoe je brein tijd verwerkt

Psycholoog Hester Schaart vertelt dat de tijd ook anders kan verstrijken als je geen structuur in je dag aanbrengt. "Als je de tijd niet indeelt in je brein, verwerk je informatie ook op een andere manier. Als ik weet dat ik een half uur lunchpauze heb, deel ik dat half uur in voor drie actiepunten."

"Maar als ik dat niet doe en maar kijk waar het schip strandt, is de dag zo voorbij zonder dat je iets gedaan hebt." En daar word je niet rustiger van.

Zelf houdt ze die structuur scherp in de gaten. "Ik sta om half acht op en zorg dat ik achter mijn pc ga zitten. Dan ga ik beeldbellen, of een telefonisch consult doen. Na een paar uur lunchen, daarna door en dan om half zes hardlopen. En niet tot drie uur 's nachts bingewatchen."

Praktische tips

Goed, dan heb je je werkdagen gestructureerd en staat het weekend voor de deur. Zo kun je je werk loslaten en ook na een thuiswerkweek goed ontspannen:

  • "Veroorloof jezelf om in het weekend meer tijd te besteden aan koken of sporten dan door de week", tipt Schaart.

  • "Als je 's avonds graag tv kijkt, kijk naar de zinvolle dingen, zoals Troost TV op NPO 3, elke avond na 23.00 uur. Je mag als kijker zelf aangeven wat je wil kijken, dat geeft ook meer zeggenschap." 

  • Combineer ook het nuttige met het aangename om te ontspannen, zegt Schaart. "Ga nou eens je zolderkast of kledingkast opruimen. Je kunt pas goed ontspannen in een opgeruimd huis." Kortom: Marie Kondo je een weg naar ontspanning.

Pak een kleurboek

Herinneren we ons de kleurboeken-voor-volwassenen-rage van een aantal jaar geleden nog? Die was er niet voor niets, in deze hectische tijden van een overload aan informatie pakken we elke manier aan om te ontspannen. 

Struin online cultuur af

Nu de culturele instellingen dicht zijn, betekent het niet dat je helemaal geen kunst meer kan zien. Dankzij het internet kunnen musea zoals het Rijks, Van Gogh, Tate Britain, het British Museum en Musee d'Orsay in Parijs hun collecties toch laten zien. Of kijk dit ballet van het Nederlands Dans Theater, dat speciaal een week lang online te zien is.

Of ga Lego'en

Behalve kleurboeken kun je ook andere dingen van je kinderen (af)pakken: Lego! Wetenschapsjournalist Mark Mieras vertelde vorig jaar al aan RTL Nieuws dat je ontspant van focussen op één ding. Dus ga lekker steentjes stapelen. Of puzzelen. Protip: kun je ook nog mét je kinderen doen.

Denk terug aan je kindertijd

De Britse krant The Guardian heeft ook nog een mooi lijstje met ontspanningstips. Waaronder: denk terug aan hoe je je tijd besteedde als kind. Wat vond je leuk om te doen vroeger, en ga dát doen als ontspanning. Ga ook gewoon rondlopen en op ontdekking, buitenlucht en wandelen is sowieso goed om te ontspannen

Doe thuisyoga

Last but not least: thuisyoga is een hele goede manier om je lijf en geest tussen het werken door of erna te laten ontspannen. Als je geen beroepsyogi bent en geen matje hebt, pak dan een grote badhanddoek om niet uit te glijden als je een gladde vloer hebt. Doe even mee met yoga-goeroe Adriene:

Bron • RTL Z