Lifestyle

'Millennials eten het vaakst buiten de deur: voor ruim 1500 euro per jaar'

13 januari 2020 01:01

Steeds vaker eten en drinken we iets buiten de deur. Beeld © ANP

Millennials eten vaker dan oudere generaties buiten de deur. Een gemiddelde jongere zou in het afgelopen jaar ruim 1500 euro hebben uitgegeven aan eetgelegenheden. Uit eten gaan is 'een speerpunt van hun levensstijl' geworden.

Dat blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Volgens schattingen van dat instituut steeg de omzet van alle horecagelegenheden in het afgelopen jaar tot 21 miljard euro. Dat is ruim 4 procent meer dan vorig jaar.

De omzet van de horeca groeit al jaren, al is het volgens het FSIN steeds lastiger om te bepalen wat een horecagelegenheid is. Zo zijn warme maaltijden ook in supermarkten voor handen en is er in veel detailhandels tegenwoordig ook een eetgelegenheid.

Jongere generaties

Volgens schattingen van het instituut gaven millennials in 2019 gemiddeld 1512 euro uit aan eetgelegenheden. De generatie X, geboren na 1960, spendeerde er gemiddeld 1239 euro.

De jongere generaties besteden flink meer in horecagelegenheden dan babyboomers. Die laatste groep gaf gemiddeld 436 euro uit aan horecagelegenheden.

Andere levensstijl

Volgens de directeur van het FSIN, Jan-Willem Grievink, komt dat door een andere levensstijl. Regelmatig op stap gaan voor een hapje is volgens hem 'de normaalste zaak van de wereld' voor jonge generaties.

Toegenomen concurrentie

Ondanks een hogere omzet hebben sommige horecagelegenheden het lastig. Dat is vooral het geval in steden waar veel concurrentie is.

Zo zijn er volgens het instituut in Almere, Utrecht en Tilburg veel leegstaande winkelpanden omgetoverd tot horecagelegenheden. Dat zet het rendement van bestaande zaken onder druk.

Bron • RTL Nieuws / ANP