Lifestyle

Zo maak je van stress iets positiefs

13 juni 2016 14:05

Beeld © Getty Images

Stress wordt meestal gezien als iets dat heel erg ongezond voor je is. Maar een beetje ervan is juist heel goed en maakt dat je scherp bent, zegt een Ierse wetenschapper. Hij legt uit hoe je jezelf erin kunt trainen.

Veel sporters en cabaretiers maken er gebruik van: 'gezonde' spanning voor een wedstrijd of optreden. Zo zei Tiger Woods na het winnen van de US Open in 2008: "Zenuwachtig zijn is een teken dat iets belangrijk voor je is. Die energie kun je in je voordeel gebruiken om je focus te verhogen", 

Het draait allemaal om de stof noradrenaline, beschrijft Ian Robertson, cognitief neuropsycholoog en auteur van het boek 'The stress test: how pressure can make you stronger and sharper'. Noradrenaline helpt in de communicatie tussen verschillende gebieden in je brein en helpt om nieuwe neurale verbindingen te maken. De stof is niet goed voor je als je er te veel of weinig van aanmaakt, maar als je er precies genoeg van aanmaakt, is het de ultieme brein-aanscherper, zegt hij.

Gedrag aanleren

"Zolang de situatie niet té stressvol is, kunnen we stress gebruiken om onze breinfunctie te verbeteren, zegt Robertson tegen Quartz. En als ons brein sterker wordt, maakt ons dat slimmer, gelukkiger, minder angstig en minder depressief.

Je kunt dat effect op je hersenen beïnvloeden door jezelf het juiste gedrag aan te leren. We moeten daarvoor volgens de professor vooral onze houding ten opzichte van stress veranderen. Daarmee verandert de chemie van ons brein op een manier die vergelijkbaar is met medicijnen als antidepressiva. 

Hou niet vast aan dingen

Cruciaal in het verhaal is hoe je omgaat met stress. Volgens psycholoog Carol Dweck zijn er twee typen mensen: de een heeft een vaste manier van denken ('fixed mindset'), de ander is in zijn hoofd gericht op verandering en groei ('growth mindset').

En precies dat is heel bepalend voor de manier waarop je omgaat met stressvolle situaties. Want als je denkt dat stress iets onoverkomelijks is of bijvoorbeeld een erfenis van je ouders, dan 'grijpt' het je veel meer dan wanneer je er ook naar kunt kijken als iets wat tijdelijk is. 

Uitdaging, geen angst

Robertson benadrukt dat de symptomen van stress - zoals een droge mond en een snel kloppend hart - hetzelfde zijn als bij opwinding, iets positiefs dus. Als het je lukt om naar stress te kijken als opwinding, dan geeft dat een ander effect in je hoofd.

Dat kun je ook al bereiken met het principe 'fake it till you make it': je kunt je brein foppen door te doen alsof je niet gestrest bent, maar opgewekt.

Stress als opvoeding

Daarnaast moeten we onze kinderen ook vooral niet afschermen van stress, zegt Robertson. Met name in de eerste twintig jaar van je leven is het goed om stress te ervaren, omdat het je brein emotioneel weerbaarder maakt. Je kunt het vergelijken met het opbouwen van je immuunsysteem.

Meer tips tegen stress:

Bron • RTL Z