Lifestyle

Botsing tussen EU-commissie en lidstaten over verplichte voertaal van auto's

04 juli 2019 20:35

Beeld ©

Gaan slimme auto's met elkaar communiceren via wifi of met 5G? We weten het voorlopig nog niet.

Europese lidstaten stemden vandaag over het plan van de Europese Commissie om wifi te gebruiken als voertaal voor de communicatie van slimme auto's.

Een meerderheid van de lidstaten, waaronder Nederland, wil echter dat Europa ook 5G een kans geeft. Dat betekent dat de commissie met een nieuw voorstel moet komen. Van de 28 EU-lidstaten stemden 21 tegen het voorstel van de commissie. 

Om auto's zelfstandig te laten rijden, moeten ze met elkaar kunnen communiceren. Je eigen auto praat bijvoorbeeld met de auto's voor en naast je, maar ook met weggebruikers in de banen om je heen. Voegt er iemand in of remt er iemand? De auto's wisselen die communicatie uit.

Keuzes

Auto's moeten dan wel zijn uitgerust met hetzelfde systeem. Autoproducenten als BMW, Daimler, Ford en PSA (Peugeot, Citroën en Opel) en techbedrijven als Qualcomm, Huawei, Intel, Ericsson, Samsung en Deutsche Telekom waren voor het gebruik van 5G.

Volkswagen, Renault, Toyota en het Nederlandse NXP waren echter voor wifi. Het besluit van de lidstaten is dan ook een overwinning voor bedrijven die inzetten op 5G.

De Europese commissie had meerdere redenen om voor wifi te kiezen. Ze denkt dat dat stabieler en betrouwbaarder is. Ook heeft de EU haast en bevindt 5G zich nog in de kinderschoenen.

Voor het gebruik van het supersnelle 5G is echter ook wat te zeggen, legt redacteur Harm Teunis uit in onderstaande video.

De Duitse automakers BMW en Daimler maakten vandaag overigens bekend dat ze in 2024 hun eerste zelfsturende auto's op de markt brengen. Om vaart te zetten achter de ontwikkeling van de benodigde technologie, gaan ze nauwer samenwerken.

Bron • RTLZ