Lifestyle

Wielertoertocht organiseren: lucratieve business of liefdewerk oud papier?

Michaël Niewold • 20 april 2019 13:35 @michaelniewold

Deelnemers aan de Ronde van Arnhem. Beeld © Mantel

Het is letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt voor Nederlandse wielerliefhebbers: de Amstel Gold Race. Op zondag rijden de profs, op zaterdag kunnen amateurs zich uitleven in de Limburgse heuvels. De tourtocht is één van de vele die worden georganiseerd in het wielerseizoen. Wat kost het en wat levert het op?

De bekendste en grootste tocht is de Amstel Gold Race. Zo'n 15.000 toerrijders gaan van start. Het evenement is zo populair dat er geloot moet worden om mee te mogen rijden. Wie meedoet, betaalt 48 euro, plus 6 euro borg.

Dat levert de organisatie dus 720.000 euro op. Het organiseren van het weekend, inclusief de race voor de profs, kost 2 miljoen, laat Lisa van der Heijden weten. Zij is woordvoerder voor het evenement namens Heineken. Hoofdsponsor en naamgever Amstel valt onder dit bierconcern.

Sponsoren, inschrijfgeld en subsidies

Die twee miljoen wordt, behalve uit de inschrijfgelden, betaald door sponsoren en van subsidies. Die laatste komen van de steden Valkenburg en Maastricht en de provincie Limburg. Om hoeveel het gaat wil de woordvoerster niet zeggen. Of het biermerk winst maakt op het evenement wil het ook niet zeggen, omdat het om 'commerciële informatie' gaat.

De twee miljoen gaan onder meer naar beveiliging, het entertainment op het start- en finishterrein, de hekken en aankleding om en van het parcours, vergunningen, drukwerk en de inhuur van EHBO en verkeersregelaars, licht Van der Heijden toe.

Het start- en finishterrein van de Amstel Gold Race in Limburg. Beeld © ANP

Gratis reparaties voor deelnemers met pech

Deelnemers kunnen verder rekenen op voeding en drank bij de pauzepunten, waar ook medische en technische hulp geboden kan worden voor wie dat nodig heeft.

Een deel van de voorzieningen komt waarschijnlijk gratis via sponsoren: zo is Boels, verhuurder van facilitaire voorzieningen, sponsor en fietsonderdelenfabrikant Shimano. Dat laatste bedrijf verzorgt gratis reparaties voor de deelnemers met pech. Wat de sponsoren verder bijdragen, wil Heineken niet zeggen. 

Break-even

Bij fietswinkelketen Mantel doen ze een stuk minder geheimzinnig: er wordt winst gemaakt. Het inschrijfgeld van de door dit bedrijf georganiseerde Ronde van Arnhem is met bijna 25 euro iets meer dan de helft van dat van de veel grotere opgezette Limburgse concurrent. Afgelopen zondag fietsen 4500 wielrenners de ronde, die grotendeels over de Veluwe loopt.

"We zijn ooit begonnen met de toertocht om reclame te maken voor onze eerste winkel, niet om er per se winst mee te maken", vertelt Bram van Boekholt, de marketingmanager bij Mantel.

Bram van Boekholt. Beeld © Mantel

Ruim 20.000 winst

Het inschrijfgeld leverde een bedrag op van 112.500 euro, Van Boekholt vertelt dat het bedrijf break-even speelt bij 3600 deelnemers. "Ja, daar zijn we wel redelijk overheen", zegt hij. Een snelle rekensom leert dat er dan ruim 20.000 onderaan de streep overblijft. "Daar kunnen we volgend jaar weer wat extra leuke dingen van doen."

De grootste kostenpost voor de organisatie is de huur van het start- en finishterrein: het Nationale Sportcentrum Papendal. Dat kostte zo'n 30.000 euro, vertelt Van Boekholt. Het is geen vast bedrag, omdat het deels afhankelijk is van het aantal deelnemers.

Grote kostenpost: personeel

De mensen die het evenement organiseren zijn de volgende 'hele grote kostenpost'. Personeel van Mantel helpt mee, door op pauzeposten voeding en drinken uit te delen of de route uit te zetten. Ze doen dat op vrijwillige basis, maar worden er wel voor gecompenseerd met een vrije dag of krijgen uitbetaald.

Verspreid over twee dagen hielpen zestig medewerkers mee. Daarnaast is de organisatie ongeveer 3000 euro kwijt aan de inhuur van verkeersregelaars. "Die zijn op meerdere plekken nodig, voor langere duur", verklaart Van Boekholt.

Vergeleken met deze twee is de rest van de kosten 'peanuts', vertelt hij. "De EHBO rekent geen commercieel tarief, dus dat is maximaal zo'n 1500 euro." Iets duurder was het laten maken en versturen van stuurbordjes aan de deelnemers.

Deelnemers aan de Ronde van Arnhem. Beeld © Mantel

Vergunningen: 'Tientjeswerk'

In het stuurbordje zat ook een chip voor de tijdwaarneming van de klimtijdrit in het parcours. Die laten neerzetten, was ongeveer net zo duur als de EHBO, zegt Van Boekholt. Het aanvragen van vergunningen voor het evenement was in de meeste gemeenten waar de tocht doorheen ging 'tientjeswerk'. "Er gaat vooral veel tijd in zitten, qua communicatie", voegt hij toe. Alleen in Arnhem moest een evenementenvergunning (à 258 euro) worden aangevraagd.

Ook de Ronde van Arnhem wordt gesponsord, een groot deel van de voeding bijvoorbeeld, aldus Van Boekholt. Hij benadrukt nog dat het zijn bedrijf vooral gaat om het vergroten van de naamsbekendheid: "Dat mensen een leuke dag hebben en dus een positieve associatie."

RTL Z benaderde ook Central Events, een Utrechts bedrijf dat onder andere de Tour d'Utrecht en de Classico Giro Utrecht organiseert. Directeur Laurens Hillmann, die ooit stage liep bij de Amstel Gold Race, reageerde alleen niet op vragen van RTL Z.

Bron • RTL Z / Michaël Niewold