Lifestyle

Goud geld verdienen met geurkaarsen van honderden euro's

Maaike Homan • 21 december 2018 14:07 @MaaikeUtrecht

Geurkaars als lifestyle: voor in de badkamer of tijdens het mediteren. Beeld © Getty Images

Van de supermarkt tot warenhuizen en luxe drogisterijen, geen winkel waar je tegenwoordig geen geurkaarsen kan kopen. Aan die welriekende sfeerverlichters wordt goed geld verdiend. Voor de echt luxe exemplaren betaal je honderden euro's.

Een glazen of metalen potje gevuld met was die ruikt naar 'warme appeltaart', 'rozen met zwarte bessen' of 'ayurvedische Indiase roos'. Tal van parfummerken en lifestylewinkels hebben geurkaarsen in hun assortiment.

"We verkopen ze goed hoor, ook die van 200 euro", vertelt Suzanne van de Velde, woordvoerder bij de Bijenkorf. En dat is nog niet eens de duurste geurkaars in de collectie. Die kost ruim 500 euro, 800 branduren.

Gucci verkoopt zelfs kaarsen voor bijna 800 dollar (691 euro), die zitten dan wel in een aardewerken potje met slangendeksel.

Geurkaarsen als lifestyle

Ook bij Rituals verkopen ze al sinds de oprichting in 2000 geurkaarsen: bij elke lijn hoort een eigen kaars. Over cijfers doet het bedrijf gaan uitspraken, 'maar ze zijn erg gewild', vertelt woordvoerder Daniëlle Boersma. Het bedrijf verkoopt de kaarsen als 'een moment voor jezelf, bijvoorbeeld bij het mediteren'. Parfum en geurkaarsen als lifestyle dus.

Waar cijfers in Nederland ontbreken zijn die er wel in de Verenigde Staten. Vorig jaar werd daar 102 miljoen dollar (89 miljoen euro) uitgegeven aan geurkaarsen.

Hoewel dat een klein aandeel is van 4 miljard dollar die in totaal wordt uitgegeven aan parfum, groeide de geurkaarsmarkt de afgelopen twee jaar met een derde volgens marktonderzoeker NPD Group.

Voor een geurkaars betaal je tussen de 10 en bijna 800 euro. Beeld © Rituals

20 procent meer verkocht

Ook bij de Bijenkorf wordt een stijging in populariteit gezien, zegt Suzanne van de Velde, marketing- en communicatiemanager van het bedrijf. "We zien een groei van 20 procent ten opzichte van vorig jaar."

Het aantal verkochte geurkaarsen 'loopt in de tienduizenden' bij de Bijenkorf. "Het zijn er nog net geen 100.000", zegt Van de Velde. "Het is een woonaccessoire geworden, het gaat vaak ook om de buitenkant."  

Waarom de prijzen zo uiteenlopen weet Van de Velde niet precies. "Het zal ongetwijfeld ook gaan om de exclusiviteit van de geur." Over marges wil ze liever niets kwijt. Wel ziet ze dat niet alleen de geurkaarsen goed lopen, maar ook de diffusers en roomsprays.  

Assortiment uitgebreid

Retailers in de Verenigde Staten hebben hun assortiment de afgelopen jaren uitgebreid. Volgens The Guardian heeft social media hier aan bijgedragen.

Op selfies in de badkamer of foto's van stijlvol ingerichte woonkamers komen foto's van de geurkaars terug. Merken als Diptyque (60 euro voor de gemiddelde kaars) zijn volgens krant populair bij Meghan Markle, Beyoncé en ook de Britse premier Theresa May.

'Gevoel vangen in een kaars'

Onderneemster Anne-Floor Sinnige begon in 2013 met haar geurkaarsenmerk 'Moments of Light'. Het idee daarvoor deed ze op tijdens een bruiloft van een goede vriend in Thailand. Daar werden toen tientallen lampionnetjes de donkere nacht in gestuurd met daaraan een boodschap voor het bruidspaar.

"Ik wilde dat gevoel vangen, en een kaars staat voor warmte en licht." Jaarlijks verkoopt ze nu duizenden kaarsen. Een potje van 9 centimeter met boodschap kost ongeveer 30 euro.

Eén luidt 'Fuck it', bedoeld om iemand een steuntje in de rug te geven. Ook de geur wordt daarop afgestemd: "Energiek, met frisse bamboe."

Onderneemster Anne-Floor Sinnige. Beeld © Moments of Light

Parfum bepaalt de prijs

Waarom sommige kaarsen zo duur zijn, weet Sinnige wel. Naast het merk of het potje waar je soms voor betaalt, betaal je vooral voor het parfum dat wordt vermengd met de was. "Dat bepaalt de prijs." 

Daarnaast zijn er ook verschillende soorten was. "Je hebt parafine, bijenwas maar ook lijnzaad- of kokokwas."

Over de toenemende populariteit van de kaarsen, zegt ze: "Naast het licht dat er vanaf komt kun je echt een sfeer neerzetten." Of zoals ze bij Diptyque zeggen: "Iedere geur vertelt een verhaal en neemt de drager ervan mee op reis."

Bron • RTL Z / Maaike Homan