Lifestyle

Sneakerstunt: influencers betalen vermogen voor goedkope nepschoenen

Gert-Jan Verstegen • 30 november 2018 12:09 @GJVerstegen

'Omg, these shoes are so amazing!' Beeld © Payless

Een goedkope Amerikaanse schoenenwinkel heeft mode-influencers voor de gek gehouden door goedkope, merkloze sneakers te verkopen voor ruim 560 euro. Normaal kosten die schoenen tussen de 15 en 40 euro. Voor de reclamestunt werd een nepwinkel opgetuigd waar het 'nieuwe' schoenenmerk werd verkocht.

Een geslaagde marketingstunt van de Amerikaanse schoenenketen Payless ShoeSource, dat ook filialen heeft in Azië en Australië. Normaal verkoopt de discountketen schoenen voor een paar tientjes. Maar in een speciaal opgetuigde pop-up store stonden schoenen van het zelfverzonnen topmerk Palessi, afgeleid van Payless, voor honderden euro's.

Normaal kost deze schoen 30 euro, nu ruim 565 euro. Beeld © Payless

'Rot op, is dit serieus?'

Zelfbenoemde mode-influencers en andere trendsetters werden uitgenodigd voor de opening van de winkel. Ze waren vooral versteld van de kwaliteit en het ontwerp van de sneakers en stiletto's.

Toen ze te horen kregen dat de schoenen van discountwinkel waren, waren de reacties niet mals. "Rot op, is dit serieus?", reageerde er eentje voor de camera van Payless. Een video die de winkel nu gebruikt als reclamespot.

Met de stunt wil Payless laten zien dat hun schoenen dan wel goedkoop zijn, maar er niet goedkoop uitzien. De influencers kregen overigens wel hun geld terug, maar mochten de schoenen houden.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen