Lifestyle

Heilige suikergraal? Wetenschappers ontdekken gezonde vervanger

Z Today / Frederique Dormaar • 11 maart 2016 20:31

Beeld © ANP

Het witte goedje dat je elke dag in de koffie doet is superongezond. Daarom zoeken voedingsproducenten en wetenschappers al jaren naar de perfecte suikervervanger. Belgische wetenschappers lijken die nu gevonden te hebben.

Kojibiose, zo heet de suikermolecuul die ‘gewone’ suiker misschien wel kan gaan vervangen. Het is geen nieuwe stof; kojibiose zit bijvoorbeeld ook in hele kleine hoeveelheden in Japanse rijstwijn. Het was alleen een gigantisch karwei om de suikermolecuul daar uit te halen.

Toevallige ontdekking
Dit probleem werd onlangs opgelost: Gentse onderzoekers ontdekten - bij toeval - een enzym dat die kojibiose maakt. Er bleef nog één bezwaar over: 1 kilo kostte, hou je vast, 1 miljoen euro. De wetenschappers hebben het enzym (dat kojibiose produceert) daarom verder verbeterd en inmiddels is het betaalbaarder geworden.

De Gentse wetenschappers zien alleen maar voordelen: kojibiose is net zo zoet als gewone suiker, maar is niet slecht voor de tanden. Daarnaast heeft de stof weinig calorieën en is het dus niet ongezond. Sterker nog: kojibiose zou goed zijn voor je darmflora. Dat moet overigens nog wel bewezen worden.

Alternatieven
Voedingsproducenten, zoals Nestlé, zijn al jaren hard op zoek naar alternatieven voor de klassieke suiker. En die zijn er ook, maar aan bijna alle alternatieven kleeft wel een klein (of groot) nadeel. Aspartaam bijvoorbeeld, blijft niet stabiel bij hoge temperaturen (en dat is lastig bij gebakjes). Bovendien heeft het een slecht imago.

Of denk aan het populaire stevia-extract. Maar ook daar is kritiek op: het zou te chemisch zijn en een bittere nasmaak hebben. Toch wagen sommige bedrijven het erop: we hebben inmiddels Coca Cola Life, met stevia-extract als zoetstof.

Cola Koji
En binnenkort dus Cola Koji? Wie weet. Coca Cola zegt de ontwikkeling van kojibiose met interesse te volgen. De Suiker Unie ook. Maar er moet nog een hoop gebeuren: verder onderzoek is duur en de wetenschappers moeten eerst nog geld weten binnen te harken om verder te kunnen.

Oh en kojibiose heeft één nadeel: het leidt tot gasvorming. En je gaat er niet alleen van boeren…