Lifestyle

Goedkoop de oceaan over? Bezorg een miljoenenjacht

Ilan Sluis • 19 juli 2017 12:07 @ilanrtl

Goedkoop zeilen? Breng iemands boot weg. Beeld © Léon Veth

Stel je wil op vakantie, maar je budget is beperkt. Dan kun je kiezen voor 'delivery': voordelig een reis over de oceaan maken per luxe zeilboot of motorjacht, door het schip voor de eigenaar van A naar B te varen.

Denk wel na voordat je van wal steekt. Je moet namelijk bij voorkeur een ervaren zeezeiler zijn. Verder moet moet je een 'stabiele persoonlijkheid' hebben en geen solist zijn. "Ik vraag altijd of iemand al eerder zo lang op het water heeft gezeten, en ervaring heeft met zeeziek zijn", zegt zeezeiler Léon Veth. "En of je ook bereid bent om bijvoorbeeld het dek te poetsen."

Miljoenenjacht

Veth heeft er zijn beroep van gemaakt: het overvaren van schepen. Van de Middellandse Zee naar de Caraïben bijvoorbeeld. Eigenlijk is het ook iets voor professionals, want je moet goed kunnen zeilen. De eigenaar van het schip moet er immers van op aan kunnen dat zijn miljoenenjacht in veilige handen is.

"Maar soms kun je ook gewoon als onervaren bemanningslid mee. Ik zie ze regelmatig op de bonnefooi over de kade struinen, de opstappers. Die kunnen soms mee om mee te werken aan boord: de boot schoonhouden en meedraaien in het wachtschema enzo", zegt Veth.

Thumbnail

Plezierreisje

Ervaren of niet, het is in ieder geval geen makkelijk plezierreisje. De omstandigheden kunnen zwaar zijn. Zelfs een ervaren rot als Veth denkt nog regelmatig 'waarom doe ik dit?'

Soms is er flinke wind, is het koud of heb je last van zeeziekte. En er wordt niet gefeest aan boord. "Er mag geen alcohol aan boord zijn. Hooguit wordt er een flesje wijn of champagne aan boord opengetrokken bij de Mid-Atlantic, halverwege Zuid-Amerika en Afrika. Maar daar hebben de meesten na twee weken 'droog staan' niet eens meer zin in", lacht Veth.

Spectaculaire ervaring

Thumbnail

Wat je ervoor terugkrijgt? Een ervaring die je nooit meer vergeet. "Ik kan er nog steeds enthousiast van worden. De zonsondergangen, de luchten, de grote regenwolken die je in de verte helemaal leeg ziet regenen, het ritme van de natuur. Zaken die je op land niet meekrijgt. Maar ook de ontmoeting met dolfijnen zijn geweldig. Of laatst, toen zag ik voor het eerst vanaf zee een raketlancering vanaf Cape Canaveral. Ongekend spectaculair."

Het leven aan boord dwingt je tot waar het om gaat: overleven, bewust leven. "Bewust omgaan met afval, eten en dat soort zaken."

Voorjaar, najaar

De periodes waarin gevaren wordt zijn het voorjaar en najaar. "In maart en april vaar je van de Caraïben naar de Middellandse Zee, in oktober en november terug. Dan is daar het orkaanseizoen net voorbij." Dat zijn dan de trans-Atlantische klussen, maar er zijn veel meer routes. Van Portugal naar Nederland bijvoorbeeld.

"Er is ook een mogelijkheid om op andere momenten de oceaan over te varen. In Het Franse La Rochel worden bijvoorbeed luxecatamarans gebouwd. Die zijn altijd te laat klaar en moeten snel naar de Caraïben gevaren worden. Daar is vaak bemanning voor nodig. Maar daarvoor steek ik wel een waarschuwend vingertje op: het is heel commercieel, in een wereldje waar tijd geld is en dus altijd haast is. Dat gaat nog weleens ten koste van bijvoorbeeld veiligheid. Kijk dus goed uit."

Hoe werkt het?

Nog steeds interesse? Er zijn verschillende manieren van delivery. Als je goed kunt zeilen en ingehuurd wordt, kun je zelfs geld toe krijgen. Maar soms moet je betalen, dan vaar je meestal met de eigenaar mee, die wil de overtocht bekostigd hebben. 

Je hoeft niet op de bonnefooi over de kades te lopen om een klus te zoeken. Je kunt ook kijken op sites als haarlemsail (van Veth), Ocean Crew Link, omtezeilen.nl of De Zeezeilers.

Thumbnail

Opleiding

Toch is het nog best lastig om vrijwillig aan te monsteren, zegt Rob Bonte van zeilorganisatie De Zeezeilers, die dit soort tochten vaak doet. "Je moet bij mij aantoonbaar een ervaren zeezeiler zijn. Het is niet zomaar wat. Je vaart iemands eigendom terug. Vaak een privéschip dat veel geld heeft gekost, wel tonnen."

"Ik doe deze delivery's met een handjevol bekenden waarvan ik weet wat ze kunnen. Je kunt je dus niet zomaar even aanmelden. Als je interesse hebt, doorloop je eerst een heel traject door bij onze zeilopleiding. Als je hier interesse in hebt, is het sowieso raadzaam een basiscursus te volgen." Al met al zijn er in heel Nederland zo'n twintig tot veertig zeilers die op deze manier een reis maken. Bonte: "Wij doen dit zo'n vijftien keer per jaar."

Schade aan andermans schip

Vertrouwen, daar draait het om in dit wereldje. Van scheepseigenaar naar zeiler, maar ook andersom. "Als zeiler ga je met zo'n schip de oceaan over. Jij moet je ook goed voelen bij de eigenaar en het schip. Soms kom je bij inspectie gebreken tegen. Dan ben je soms nog dagen aan het klussen om het schip in orde te krijgen. Maar in het uiterste geval blaas je de hele reis af."

Risicoloos is een overtocht met het schip van een ander dan ook niet. "Er kunnen dingen stuk gaan, het schip kan losslaan, in de haven bijvoorbeeld. Dan heb je zomaar tienduizenden euro's schade. En in het ergste scenario kan een schip zelfs vergaan."

Zaken waar je rekening mee moet houden? Heel veel wil Bonte daar niet over kwijt. "Ervaren zeilers weten dat wel", zegt hij. Financieel zijn kosten als schade wel gedekt. "Zo'n schip is gewoon verzekerd. Of jij er nou op vaart, of de eigenaar. Dus dat is het probleem niet."

Bron • RTL Z / Ilan Sluis