Life

Hoe herken je een valse online recensie?

Saskia van Huijgevoort • 19 oktober 2015 17:56 @Saskia_vanH

Hoe herken je een valse online recensie?
Beeld © ANP

Webwinkel Amazon opent de strijd tegen valse recensies en sleept 1000 schrijvers ervan voor de rechter. De site heeft last van slimme marketeers die valse reclame (laten) spammen. Hoe herken je zo'n nep-recensie en wat zegt de wet er eigenlijk over?

Als consument is de belangrijkste tip om je onderbuikgevoel te volgen, legt woordvoerder Jitty van Doodewaerd uit. Ze werkt bij DDMA (Data Driven Marketing Association), de branchevereniging voor marketing die onder andere betrokken is bij de 'Social Media reclame code'.   

Deze regelgeving bestaat sinds 1 januari en verbiedt bedrijven om misleidende reviews te plaatsen of alleen positieve recensies te selecteren, zonder dit vooraf te melden. Zo mag een fabrikant geen mensen inhuren om het nieuwste product aan te prijzen op recensiesites of de meest slechte recensies deleten.

Opsporing is lastig
Gelukkig hebben reviewsites een 'groot zelfreinigend vermogen', zegt Van Doodewaerd. "Consumenten hebben vaak wel door dat als een recensie heel positief of juist heel negatief is, dat dit niet zo waarheidsgetrouw hoeft te zijn en dat op internet vrijwel alles gezegd kan worden."

De opsporing is lastig. Consumenten kunnen bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen als ze vermoeden dat er sprake is van misleiding. Bedrijven kunnen proberen via IP-adressen te achterhalen of een groot aantal van de berichten van één persoon af blijken te komen. Maar, zo geeft ze toe, een hoop berichten zullen nooit als spam ontdekt worden. 

Hoe vaak komt het voor?
Er is weinig onderzoek gedaan naar hoe vaak fake-recensies op reviewsites vorkomen. De Duitse e-commerce expert Krischan Kuberzig schat dat 20 tot 30 procent van de online recensies vals zijn. In een rapport van de Britse Competition and Markets Authority gaven websites zelf aan dat dit aantal rond de 1 of 2 procent ligt. "Maar uit andere bronnen blijkt dat dit cijfer veel hoger ligt. Het is bijna onmogelijk om een goede inschatting te maken", zeggen de onderzoekers.  

Het is dus belangrijk om op je hoede te zijn. Daarbij is het goed om te realiseren dat deze misleiding veel verder gaat dan alleen maar valse reviews op websites. Zo is het voor de populaire vloggers verboden om enthousiast producten aan te prijzen, als ze hierbij niet vermelden dat ze deze gratis hebben gekregen. Velen weten niet dat dit strafbaar is.

Vloggers: pas op!
Bloggers die schrijven over cosmetica, krijgen deze vaak gratis opgestuurd. Dat mag op zich, alleen moeten ze dat dan wel in hun recensie vermelden.

De Engelse Reclame Code Commissie pakte vervoersapp Uber aan omdat ze bekende Britten gratis tegoed gaven om met hun taxi's te reizen, zodat ze achteraf enthousiast over het product zouden twitteren. Dat mag wel, maar volgens de regelgeving moeten ze er wel bij vermelden dat ze gratis van het product gebruik van konden maken en dus bevooroordeeld waren.

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen