Life

Het roer om: van accountdirector tot zwemcoach

Marieke van de Zilver • 04 november 2017 08:00 @mvdz_

Het roer om: van accountdirector tot zwemcoach
Beeld © Swimfantastic

Vijftien jaar werkte Marjon Huibers in de reclame- en communicatiewereld. De uren buiten haar werk lag ze in het water om zwemles te geven, als hobby. Nu heeft ze een eigen zwemschool en is het meer dan een fulltime baan. Het ondernemen houdt nooit op, maar geeft ook heel veel terug. "Ik heb nog nooit moeite gehad mezelf te motiveren."

Ze spraken er al jaren over, Marjon Huibers en haar man. Ooit zouden ze verhuizen naar een warm land, gaan wonen aan het strand. Zij zou een eigen zwemschool beginnen en hij zou een fietswinkel openen. 

"Ik gaf altijd al zwemles naast mijn werk, als hobby", vertelt Huibers. Dat fulltime te kunnen doen was de droom. Tot haar man op een dag vroeg: 'Waarom probeer je het niet gewoon hier in Amsterdam? Een jaar lang, kijken hoe het gaat.'

Zwemtraining voor volwassenen

In 2012 opende Huibers haar eigen zwemschool, Swimfantastic. "We geven training aan volwassenen", vertelt ze. "We leren ze efficiënter zwemmen." Onder haar leerlingen zijn veel atleten, bijvoorbeeld triatleten, maar ook volwassenen die gewoon beter willen leren zwemmen.

In de zomer geeft ze lessen openwaterzwemmen. Ook in het buitenland. "Bijvoorbeeld in Griekenland", zegt Huibers. "Er is mooi weer, lekker eten en mensen leren er beter zwemmen." Een betere combinatie is er niet. 


Op trainingsweek in Griekenland. (Foto: Swimfantastic)

Dat ene testjaar werden er meer: inmiddels gaat Huibers haar zesde jaar als coach in. In het derde jaar kwam er een tweede coach bij Swimfantastic, en inmiddels zijn ze met zijn vieren. Het is elke keer spannend als er een coach bijkomt, zegt Huibers. Want is er wel genoeg werk? Maar elke keer opnieuw raken de lessen vol.

Accountdirector

Huibers had het best naar haar zin in haar oude baan. Als accountdirector bij een reclamebureau was ze de schakel tussen de creatieve kant, de reclamemakers, en de klanten.

Maar toen haar man ineens opperde om het heel anders te gaan doen, begon het toch te kriebelen. "Ik heb altijd bij kleinere reclamebureau's gewerkt, met veel plezier. Maar de laatste jaren zat ik bij een groter reclamebureau en de sfeer was daar toch anders. Afstandelijker." 

'Mensen zijn altijd gemotiveerd'

Het idee om het roer om te gooien kwam dus op het juiste moment. Spijt heeft Huibers niet gehad. "In de reclame ben je steeds bezig mensen te laten doen waar ze misschien niet zo veel zin in hebben. De mensen die naar mijn trainingen komen, vinden het spannend en soms moeilijk, maar zijn wel altijd heel gemotiveerd. Dat is zo fijn."

Wat ze ervoor terugkrijgt is ook met niets te vergelijken. Huibers vertelt over de trainingen in Griekenland. Het letterlijke einddoel na een trainingsweek daar is de overkant van de baai, op twaalf kilometer zwemmen. "Ik weet hoe de mensen die meegaan begonnen zijn. In twee, drie jaar werken ze uiteindelijk naar zo'n afstand toe en dan zijn ze zo blij. Dat geeft mij zo'n kick."


Huibers tijdens een zwemtraining. (Foto: Rob Huibers - photo.nl)

Ook in Nederland heeft ze inmiddels, vertelt ze, een 'community' opgebouwd. Elk jaar wordt in Amsterdam het 'Rondje Pampus' georganiseerd, een wedstrijd op open water voor het goede doel. "Tweederde van de mensen die daar dan in het water liggen heb ik gecoacht of zijn gecoacht bij ons. Dat doet me echt wat."

'Je mag nooit inslapen'

Het is niet makkelijk, helemaal opnieuw beginnen, want je moet bepaalde dingen opgeven, zegt ze. "Voorbereiding is heel belangrijk. Mij heeft bijvoorbeeld het maken van een budget veel rust gegeven. Gewoon, dat je eens gaat zitten en bedenkt: 'wat heb ik nou nodig om van te leven?' Je maakt natuurlijk wel een switch in salaris."

En de druk is van een eigen bedrijf is hoog. "Je mag nooit inslapen, want dan heeft de concurrent iets bedacht wat jij eigenlijk had willen bedenken. Je staat aan het hoofd van alles." Dan, haar eigen woorden weer relativerend: "Maar het voelt ook lang niet altijd als werk."

Vijfjarenplan

Ooit begon Huibers aan haar ommezwaai met een vijfjarenplan. Die vijf jaar zijn nu voorbij, de doelen zijn ruimschoots gehaald. Swimfantastic heeft kunnen uitbreiden en Huibers reist zelf door Europa om andere mensen op te leiden tot zwemcoach. Tijd voor een nieuw vijfjarenplan dus.

Emigreren staat in ieder geval niet meer bovenaan de lijst. "Dat kan altijd nog", zegt Huibers. En die fietswinkel van haar man? Ze begint te lachen. "Ja, daar moet ik hem inderdaad eens naar vragen."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen