Carrière

Het roer om: van kwantumconsultant tot bh-ondernemer

Carien ten Have • 18 november 2017 07:45 @carienth

Het roer om: van kwantumconsultant tot bh-ondernemer
Beeld © Naomi Modde

In haar eerste baan hielp natuurkundige Floor van de Pavert (36) wetenschappers om een onderneming te beginnen. Dolenthousiast werd ze van hun verhalen en ideeën. "Maar ik dacht ook: dit kan ik beter." Nu heeft ze een eigen lingeriewinkel.

Van de Pavert is nu zeven jaar ondernemer, maar eigenlijk is ze een echte bèta. Waarom is de lucht blauw? Waarom gaat je hand niet door een tafel heen? Het zijn vragen die haar als kind al bezighielden. Niet gek dus dat ze natuurkunde ging studeren. "Ik wilde een studie kiezen die me zou uitdagen. En ik wist ook dat ik met natuurkunde makkelijk een baan zou vinden."

Kwantumtechnologie

Ze stortte zich op kwantumtechnologie, die gebruik maakt van de kleinste deeltjes die we kennen, en werd consultant in dat vakgebied. Als programmacoördinator hielp ze wetenschappers met ideeën om een startup te beginnen. "Ik merkte dat ik er zelf enthousiast van werd. Het hele idee om met niets te beginnen en een bedrijf op te zetten vond ik ontzettend leuk." Ze besloot om haar ogen en oren open te houden. Er moest ooit een kans voorbij komen om te gaan ondernemen, dacht ze.

Een grote barrière om voor zichzelf te beginnen was er bovendien niet. "Ik weet dat er op de arbeidsmarkt altijd vraag is naar mensen met een technische achtergrond, die ook goed kunnen communiceren en zonder problemen naar een klant toe kunnen." Als het met een eigen bedrijf niet zou lukken, dan kon Van de Pavert dus altijd nog terug. Ze had een vangnet, en dus weinig te verliezen.

Lingerie

Maar wat voor bedrijf moest het worden? Dat bleek moeilijk. Een tijdje stond ze aan het roer van een startup die gevoelige lichtdetectoren voor de wetenschap maakte. Zakelijk ging het goed, maar ze kon het met haar compagnons niet eens worden over de financiën. Daarna ging ze een aantal proefsamenwerkingen aan. "Maar ik vond geen goede match. Sommige wetenschappers begrepen het belang van sales en marketing niet. Soms bleek de samenwerking met het team niet goed genoeg."

Plotseling zag Van de Pavert dat er in Utrecht een lingeriewinkel te koop stond. Totaal niet het hightech bedrijf dat ze in haar hoofd had, maar de zaak viel haar op omdat ze er vroeger klant was geweest. Met haar lastig te vinden behamaat 60 I kwam ze er voor advies. Zou dat niet iets zijn? "Ik sprak met de ondernemers, maar het voorstel was toch niet aantrekkelijk genoeg. Maar het idee om grotere beha's te verkopen, dat bleef hangen in mijn hoofd."


Floor van de Pavert bij de SuperBra winkel in Rotterdam (Beeld: Naomi Modde)

De fascinatie kwam voort uit eigen ervaring. Als student kon ze moeilijk een goede beha vinden die niet direct 60 euro kostte, dus maakte ze ze zelf. "Ik kon beha’s maken die niet te onderscheiden waren van een exemplaar uit de winkel. En ik wist dus ook dat er maar weinig winkels waren die beha's in grote maten aanbieden. Daar lag een kans."

Vanaf cup D

In december vorig jaar opende Van de Pavert de eerste winkel van SuperBra in Rotterdam, een winkel met beha's vanaf cup D. Daarnaast zette ze een webshop op. Inmiddels heeft ze klanten uit Friesland, Groningen en België, en acht werknemers. "Het loopt als een trein. We draaien op dit moment break-even. Dat is al heel wat."

Dat komt onder andere door de grote voorraad die Van de Pavert moet aanhouden in de winkel. Ze koopt beha's in van cup D tot O, met omvang 60 tot 95, in verschillende modellen en kleuren. "Het is duur om die voorraad op peil te houden. Maar ik vind het wel belangrijk om iedereen voldoende keuze te bieden. We willen juist niet alleen maar beige omabeha's aanbieden."

Geen zin om te passen

Het is een van de vele nieuwe uitdagingen die Van de Pavert tegenkomt als ondernemer. Ze heeft geen ervaring in de detailhandel, heeft nooit een bijbaantje in een winkel gehad. "In het begin sta je spullen in te pakken bij de kassa, en hoop je maar dat je het netjes doet. Het brafitten (het aanmeten van een beha, red.) is in het begin ook heel spannend. De meeste vrouwen in dit segment hebben helemaal geen zin om beha's te passen. Wij proberen dat om te buigen. Het moet echt een fijne winkelervaring worden." 

Ze moet bovendien plotseling een team van werknemers managen, en de mailtjes blijven binnenlopen. "Een eigen bedrijf beginnen is pittig, maar wel heel erg bijzonder."

Baantje ernaast

Het bedrijf loopt goed, toch heeft ze de natuurkunde nog niet helemaal vaarwel gezegd. Omdat ze nog geen winst maakt met haar bedrijf, werkt Van de Pavert nog steeds anderhalve dag per week bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica in Amsterdam, waar ze werkt ze als consultant voor een kwantumcomputerproject. 

Dat is leuk, maar haar hart ligt bij SuperBra. "Zodra we winst gaan maken, ga ik mijn andere werk afbouwen. Dat is het eerste doel. Begin volgend jaar wil ik gaan nadenken over een tweede vestiging. En in de toekomst wil ik ook zelf beha's gaan ontwerpen. Maar je moet niet teveel tegelijk willen doen."

Bron • RTL Z / Carien ten Have

Gerelateerde artikelen