Business

Droombaan voor lamzakken: een maand betaald 'luieren'

Bram van Dijk • 03 april 2017 13:34 @ikbenbrampuntnl

Beeld © Lamzac

De zomerhit van vorig jaar, de lucht-ligzak Lamzac, heeft 'de meest luie baan ter wereld' bij de openstaande vacatures geplaatst. Luilakken trekken een maand door heel Europa.

Je mag niet te oud zijn (18-35 jaar), vrij kunnen nemen (een hele maand) en vrienden hebben (2 à 3) die aan dezelfde voorwaarden voldoen, maar dan kan je betaald vier weken lang luieren en roadtrippen. Dat is de vacature van Lamzac, de zak die via een paar handelingen tot hangmat-achtig luchtbed wordt omgetoverd.

Niet té lui

Nu is luieren een relatief begrip, want van de gelukkigen wordt wel verwacht dat de roadtrip goed gedocumenteerd wordt.

Het bedrijf wil de Lamzac aan de wereld te laten zien, zegt Lotte Post van Lamzac, een dochter van Fatboy. "Maar, we zetten als organisatie vrijwel geen budget in op standaard adverteren via bijvoorbeeld print maar zoeken het meer in het creatieve, zoals nu via ambassadeurs.”

Naast reiskosten en leefgeld ligt er voor de actieve luiwammes nog een beloning in het verschiet: voor elke Lamzac die wordt verkocht krijg je rond de 10 euro.

Aanvullende eisen

Bij de sollicitatieprocedure wordt er naast luiheid gekeken naar de sociale kanalen van de kandidaat, de voorkeur gaat uit naar een vlogger. Ook wordt er gekeken naar de beheersing van de Engelse taal. Fransen en Duitsers mogen ook reageren.

PR-stuntje?

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar Post verzekert dat het geen publiciteitsstunt is. "We hopen echt dat we veel aanmeldingen krijgen zodat we drie teams eropuit kunnen sturen."

Volgens haar is de Lamzac een product dat je wil hebben als je het ziet. De trip gaat dan ook langs vele populaire stranden en ligplekken, zodat zoveel mogelijk mensen de zak gaan zien. Geïnteresseerden kunnen tot 24 april reageren.

Hype en kopieën

De Lamzac van ontwerper Marijn Oomen ging vorig jaar in een paar dagen de hele wereld over, waarna zijn site werd gehackt en hij binnen een paar uur door zijn voorraad heen was. In de chaos sprong het Den Bossche Fatboy bij en ging het onder andere de strijd aan met de vele kopieën die ontstonden na het succes.

Bij Bright TV vertelde Oomen over hoe het succes van de Lamzac hem bijna te veel werd.

Bron • RTL Z / Bram van Dijk