Business

Doorwerken na je 67e: nog niet zo eenvoudig

14 december 2015 19:54

Beeld ©

Vroeger gingen mensen op hun 65-ste met pensioen. Of eerder, als ze met de VUT gingen. Tegenwoordig is het minstens 67 jaar. Behalve als je bij de KLM piloot bent. Zo wilde een piloot doorwerken na zijn 58ste, maar dat wilde KLM niet. De rechter gaf de luchtvaartmaatschappij gelijk. Z Today zocht uit: kún je eigenlijk wel langer doorwerken?

Fulltime piloten moeten verplicht stoppen op hun 58ste om een aantal redenen. Zo verdienen oude piloten een hoog salaris. Piloten langer laten doorwerken is daarom duur voor KLM. En het zorgt voor stagnatie: jonge piloten kunnen niet doorstromen als oudere piloten in dienst blijven. En dan beginnen zij op latere leeftijd en willen ze ook weer langer doorwerken.

Overstappen
Er is één manier om als piloot bij KLM door te werken tot je 62ste: door in deeltijd te gaan werken en loon in te leveren. En er is nog een uitweg. Piloten kunnen na hun pensioen bij KLM bij andere luchtvaartmaatschappijen, zoals Turkish Airlines of Etihad, gaan werken. Die maatschappijen willen graag betalen voor oude ervaren piloten. Sterker nog, die maatschappijen groeien zo hard dat ze zitten te springen om ervaren piloten.

Het verplicht stoppen op een bepaalde leeftijd, zoals 65 of 67 jaar, geldt niet alleen voor piloten. Elke werknemers is verplicht om te stoppen als het in de cao staat. Als het niet in de CAO staat kan een werkgever iemand ontslaan zodra die de pensioenleeftijd bereikt. Er hoeft dan geen vergoeding te worden betaald.

Maar het kan wel
Doorwerken is wél mogelijk, als jij én je werkgever dat zien zitten. Als je een CAO hebt en er verplicht uit moet, kun je opnieuw in dienst genomen worden. Heb je geen CAO, dan blijf je gewoon in dienst. Als je dan alsnog weg moet, krijg je dus niet nog een vergoeding. Je krijgt dan immers pensioen.

Kijk hier het hele item bij Z Today: