Carrière

Van koekjesbakker tot verhuurbedrijf: meer jonge vrouwelijke ondernemers erbij

Judith Laanen • 06 maart 2020 17:11

Het drijvende ijsvlot van Tims Verhuurbedrijf van Fleur Lafeber. Beeld © Foto Facebook

Het aantal vrouwelijke ondernemers is de afgelopen vijf jaar met bijna 30 procent gestegen, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. Vooral de groep tot 24 jaar steeg hard. Bij Fleur Lafeber (20) zat de ondernemersdrang al jong in het bloed. Ze verhuurt samen met haar broer alles voor feesten en partijen: van suikerspinmachines tot partytenten tot warmhoudpannen.

Fleur Lafeber en haar broer Tim bij de Kamer van Koophandel. Beeld © Beeld Facebook

Popcornmachine

Lafeber runt samen met haar broer Tim 'Tim's Verhuurbedrijf'. Op haar negende verkochten ze bij de bevroren plassen naast hun ouderlijk huis in Reeuwijk al koek en zopie. "Daarmee kochten we onze eerste popcornmachine om te verhuren." 

Haar broer kwam er namelijk op een verjaardag achter dat zo'n machine verhuren redelijk makkelijk geld verdienen was. Twee weken later hadden ze hun eerste eigen machine om te verhuren, nu bestaat het bedrijf alweer zeven jaar.

Fleur Lafeber schept ijs uit de IJsTukTuk. Beeld © Beeld Facebook

Drijvend ijsvlot en ijstuktuk

Broer en zus breidden ook uit: zo startten ze met een drijvend ijsvlot in de Reeuwijkse Plassen. De nieuwste aanwinst is een IJsTukTuk, een wagentje van waaruit ze ijs verkopen.

"De foodtruckmarkt is redelijk uitgemolken, dus wij dachten: hoe kunnen we ons onderscheiden?" Het werd de tuktuk. "Die komt uit Thailand en zie je niet zoveel in Nederland."  

Dat investering van 25.000 euro hadden ze niet meteen ergens liggen. "Ons bedrijf bestaat uit voortdurend herinvesteren. We sparen gedurende het jaar. We hopen over 14 maanden de tuktuk te hebben afgelost." 

In 2015 waren er nog ruim 492.000 vrouwelijke ondernemers, nu zijn dit er ruim 637.000, een stijging van 29 procent. Daarvan was de afgelopen vijf jaar steeds twee derde zzp'er. 

Vooral in de communicatie en grafisch ontwerp, callcenters en de verzorgingstehuizen is het aantal jonge vrouwelijke ondernemers gestegen. Bij groothandels voor industrie en handel, mode-artikelen en huishoudelijke artikelen daalde het aantal het meest.

In Zuid-Holland steeg de groei het hardst met 37 procent, daarna Noord-Holland met 33 procent, gevolgd door Utrecht met 31 procent. Limburg, Friesland en Zeeland staan onderaan met respectievelijk 23, 22 en 21 procent groei.

Theorie meteen in praktijk brengen

Hun ondernemerschap komt niet van een vreemde, vertelt Lafeber. Haar ouders zijn makelaar. En ze kan er haar creativiteit in kwijt. "Het is een enorme leerschool, je leert meteen risico's nemen. En je kunt je eigen plan trekken." Inmiddels kan ze de theorie van haar studie International Business aan de Hogeschool Rotterdam meteen in de praktijk brengen.

"Je kunt dit makkelijk combineren met je studie. Het mooie aan verhuur is dat het geen urenmachine is. Mensen komen wat halen en brengen het zelf terug. En bij een bijbaantje verdien je geld, maar dat maak je meestal meteen op. Wij bouwen wat op. Ik ben heel trots dat ik op mijn 21e verjaardag ook het zevenjarig bestaan van mijn bedrijf kan vieren." 

Madelief van Haarlem aan de bak met haar koekjes. Beeld © Instagram Zoete Madeliefjes

Van stukken klussen naar koekjes bakken

De KvK keek specifiek naar vrouwelijke ondernemers tot 34 jaar. Sinds 2015 is die groep gestegen van 101.971 naar 145.000 dit jaar, een toename van 42 procent. De 31-jarige Madelief van Haarlem startte ruim een half jaar geleden haar koekjesbedrijf Zoete Madeliefjes. De hele zomer stond ze met haar handen in het deeg om recepten te testen.

Ze zei haar werk in de journalistiek gedag, omdat ze 'heel graag iets voor zichzelf wilde doen'. "Ik werkte wel als freelancer, maar had niet het idee dat ik de regie had." En de koekjes spookten al langer rond in haar hoofd, haar man werkt namelijk in de patisserie. "Aanvankelijk wilden we samen een bedrijf starten, maar hij kreeg een goede baan aangeboden, we hadden net een nieuwbouwhuis en twee kleine kinderen." 

Madelief met haar koekjes op de jaarlijkse kerstmarkt in Voorhout. Beeld © Madelief van Haarlem

Macarons

Toen ze van een 'rotdag' thuis kwam, hakte ze de knoop door. "Ik zei tegen mijn man: ik stop ermee, ik ga het anders doen. Ik ga macarons bakken en jij gaat me alles leren. Hij begon te lachen en zei: weet je wel hoe moeilijk dat is? Nee, we gaan een product bedenken dat jij van A tot Z kan maken. Toen zijn we die zomer heel veel recepten gaan testen." 

Na acht maanden heeft ze drie vaste klanten en talloze particulieren die bij haar bestellen.

"Mensen moeten wel in je geloven en je het ondernemerschap gunnen", zegt Van Haarlem. "Mijn koekjes zijn duurder dan de groothandel. Ik doe alles met de hand. Ik heb nu wel een deegmachine waarin 12 kilo deeg kan, maar uitdraaien, steken, bakken en inpakken doe ik allemaal zelf. Maar ik geloof er echt in. Als je iets doet, doe het dan goed."

Bron • RTL Z