Van onze partner Deloitte

Consultant helpt maker zonneauto's met zonnige toekomst

18 maart 2020 13:33

Beeld ©

Deze tijd van snelle technologische veranderingen vraagt om ondernemende consultants die buiten de gebaande paden kunnen denken. Wie een sterke business case presenteert om een organisatie verder te kunnen brengen, kan aan de slag bij interessante organisaties en daar ook daadwerkelijk het verschil maken.

Er is de afgelopen decennia veel veranderd in het consultancyvak. Tegenwoordig is er veel meer focus op langdurige samenwerking, kennis verspreiden en het bouwen van ecosystemen.

Meer ruimte

Die nieuwe manier van werken zegt veel over het type consultants dat bij Deloitte werkt: “Veel Deloitte-collega’s hebben een ondernemende geest. Dat past bij onze cultuur. Voor medewerkers van Deloitte betekent het dat waar ze kansen zien, ze hier werk van kunnen maken”, zegt Martijn van Rensch, partner bij Deloitte Consulting.

Veel slimme mensen

Hier ontstaat volgens hem een interessante situatie. Ondernemende consultants Rogier van der Klauw en Emma Wolthuizen van Deloitte zijn bijvoorbeeld aan de slag gegaan bij de startup Lightyear. Dit Eindhovense bedrijf maakt auto’s die op zonnecellen rijden. Geweldige techniek en heel innovatief. Van der Klauw kent de COO van zijn studie. Hij zag dat er organisatorische verbeteringen nodig waren om door te kunnen groeien en maakte een business case om zijn leidinggevende te overtuigen dat hij daar het verschil kon maken. Van der Klauw: “Dat lukte en een nieuwe, innovatieve samenwerking tussen een startup en een grote consultant was geboren.”

Van der Klauw en Wolthuizen vertaalden ontwikkelden een nieuwe strategie voor Lightyear, die de startup in staat stelt de komende jaren succesvol door te groeien. Wolthuizen: “Voor insights over de elektrische automotive branche klopten we aan bij een Deloitte-collega in de VS die daar al ervaring mee had. We hebben over de hele wereld waanzinnig veel slimme mensen rondlopen bij wie je altijd terecht kunt met al je vragen.”

Ondernemender dan ooit

Van der Klauw en Wolthuizen schreven een plan om Lightyear klaar te maken voor de volgende stap. Zo profiteert dit nog relatief kleine bedrijf van de kennis, ervaring en innovatieve slagkracht van de grote consultancyfirma. Van der Klauw: “De combinatie van hands-on bij de bouw van een startup betrokken zijn en tegelijk ondersteund worden door de enorme kennis en ervaring binnen onze eigen organisatie, maakt het werken aan het Lightyear-project uitdagender en ondernemender dan ooit. Je maakt echt impact.”