Carrière

Jonge ondernemer Jort Verhage (16) geeft topmanagers advies

Malini Witlox • 19 november 2019 13:35 @maliniwitlox

Jort Verhage. Beeld © Privefoto

Hij is nog maar 16, maar heeft al drie jaar ervaring als ondernemer. In 2016 startte Jort Verhage zijn eigen bedrijf, waarmee hij bedrijven met de blik van een jongere helpt om meer omzet te behalen. Nu lanceert hij een nieuw initiatief met meerdere jongeren die bedrijven gaan adviseren: De Hofnar.

De bedoeling is dat jongeren aanschuiven aan de directietafel van verschillende bedrijven om de toplaag van advies te voorzien door middel van hun onbevangen blik en open-minded geest. 

Veel interesse

Nadat hij zijn plan voor de Hofnar op LinkedIn openbaarde, regende het reacties. Ruim 4000 mensen liketen zijn bericht en hij kreeg reacties van een breed scala aan bedrijven, van organisatieadviesbureaus tot non-profitorganisaties. 

En daar bleef het niet bij. "Alleen deze maand gaat het al om veertien afspraken op locatie en twaalf belafspraken en december zit ook al deels vol. Heel veel directies en raden van bestuur zien in dat jongeren iets voor hun bedrijf kunnen betekenen", zegt Verhage. 

De generatie Z, zoals de groep jongeren wordt genoemd die is geboren tussen grofweg eind jaren '90 en 2015, wordt volgens Verhage soms gezien als verwend, over het paard getild en ruggengraatloos. "Maar eigenlijk worden we niet begrepen, weet bijna niemand hoe we écht zijn, hoe we redeneren, waarom we zo redeneren, wat we willen en wat onze dromen zijn."

Met jongeren praten

Als je als leidinggevende de jonge doelgroep niet begrijpt, dan kun je ook nooit beleid maken dat bij hun wensen past, beredeneert hij. "Volwassenen proberen zich als ze beleid maken vaak in te leven in jongeren. Maar de managers zijn zelf niet jong. Je moet niet over jongeren praten maar met jongeren. We worden compleet omzeild als het gaat om het bepalen van bijvoorbeeld een marktbenaderingsstrategie."

Met zijn eigen bedrijf Approved By Young Adults hielp Jort al verschillende ondernemingen. Zo keek hij met een onbevangen blik naar de marktbenaderingsstrategie van Bluemine, dat andere bedrijven helpt met het verwerken en gebruiken van grote hoeveelheden data. "Jongeren zijn niet hun doelgroep. Maar ook dan kan een frisse onbevangen blik helpen", zegt Verhage. 

Verder hielp hij bijvoorbeeld de teksten op een website van een lerares Spaans te verbeteren. "Zij gaf bijles aan kinderen. Kinderen en jongeren gebruiken andere woorden dan volwassenen. Sindsdien is ze veel beter vindbaar", zegt hij.

Belangrijk is dat opdrachtgevers echt open staan voor de ideeën van De Hofnar, ook als die niet conventioneel zijn, meent Verhage. 

Geen tunnelvisie

"In de middeleeuwen was een hofnar een raadgever aan het hof, die alles mocht zeggen zonder gestraft te worden. Ook nu is het de bedoeling dat de hofnar raad kan geven. Hij mag alles zeggen en kan niets fout suggereren", legt hij uit. 

"Jongeren hebben een unieke kracht: zij zijn niet gehinderd door kaders van vakgebieden, regeltjes, conventies of tunnelvisies. We kijken onbevangen naar de wereld. Dit kan ontzettend waardevol zijn. Het leidt meestal namelijk tot simpel toepasbare oplossingen voor problemen, dilemma’s of andere kwesties", zegt hij. 

Smaken verschillen

Smaken verschillen, ook niet alle jongeren zijn gelijk. Waar de ene door een marketeer aangesproken wil worden met felle kleuren en krachtige kreten, houdt de ander van een ingetogen benaderstijl.

Daarom heeft Verhage meerdere hofnarren om zich heen verzameld, die na een training op bezoek gaan bij bedrijven. Afhankelijk van de wens van de opdrachtgever, komt er een geschikte hofnar.

"Verder wil ik WhatsApp-groepen opzetten waar 2000 tot 3000 geselecteerde jongeren met een breed scala aan opleidingen en interesses in zitten. Ze gaan niet op bezoek bij de bedrijven, maar kunnen wel meedenken."

Bedrijven gebruiken nu vaak enquêtes om erachter te komen wat jongeren van hun product vinden. Jongeren vullen die de enquêtes vaak niet naar waarheid in, zegt Verhage. "Dat komt ook omdat ze geen band hebben met het bedrijf dat de enquête afneemt. Het verschil is dat de jongeren in de Whatsappgroepen zitten, kennen mij. Ze nemen er de tijd voor en geven eerlijk antwoord."

 

Bron • RTLZ