Carrière

Een eigen bedrijf beginnen in New York: reisgids Pim Zeegers deed het

Kita van Slooten • 16 november 2019 11:45 @kitavanslooten

Reisgids Pim Zeegers aan het werk in New York Beeld © Pim Philip Experiences

Van een dag op pad met de branchevereniging van ambachtelijke slagers tot een fietstour met econometriestudenten. Nederlander Pim Zeegers is gids in New York, waar hij zowel particulieren als bedrijven rondleidt aan de hand van op maat gemaakte programma's, waarbij niks te gek is.

Zonder een concreet plan verhuisde Pim Zeegers in 2010 naar New York. "Ik ben meegegaan met mijn echtgenoot, die hier een baan kreeg aangeboden. Daar hebben we toen maar drie minuten over na moeten denken. Daarna heb ik mijn baan opgezegd en zijn we in het diepe gesprongen."

Pim Zeegers Beeld © Pim Philip Experiences

Nu, negen jaar later, is Zeegers mede-auteur van het boek Hallo New York en heeft hij zijn eigen bedrijf genaamd Pim Philip Experiences, dat op maat gemaakte tours door de stad aanbiedt. Na een aantal omzwervingen - van vrijwilligerswerk bij het Guggenheim tot schoolkinderen rondleiden langs historische plekken - kwam Zeegers in de reiswereld terecht.

"Ik merkte dat er in New York weinig Nederlandse gidsen zijn terwijl er wel vraag naar is. Ook naar privétours met een programma op maat. Ik ben in dat gat gestapt door mijn papieren te halen en in 2015 voor mezelf te beginnen als tour company."

De eerste gasten waren vrienden van Zeegers' voormalige Amsterdamse buren en nog steeds werkt mond-tot-mond-reclame het beste. Want ook al zijn er genoeg Engelstalige gidsen in New York, voor veel Nederlanders is het fijner om in hun eigen taal rondgeleid te worden.

Klagende Nederlanders

Veel mensen spreken wel Engels, maar ze zijn er niet vloeiend in. "Dat merk ik vooral bij de wat ouderen." De taal kan dus een reden zijn, maar daarnaast vinden veel mensen het ook leuk om van Zeegers te horen hoe zijn leven in New York is, vertelt hij. "Ze zijn geïnteresseerd in het verhaal van een Nederlander die hier woont en hoe dat dan allemaal gaat. Bovendien snappen Amerikaanse gidsen bepaalde vragen ook niet vanwege de culturele en politieke verschillen."

Veel Nederlanders worden toch graag rondgeleid in hun eigen taal. Beeld © Pim Philip Experiences

Grote verschillen

De cultuurverschillen zijn dan ook groot, ontdekte Zeegers. "Mensen zijn echt anders geprogrammeerd dan in Nederland." Zo kunnen Nederlanders best wat van de New Yorkers leren, vindt Zeegers. "Nederlanders klagen veel meer en ze misgunnen de ander iets. Amerikanen gunnen jou je succes en ze geloven in jouw kunnen. Als jij een idee hebt dan moedigen ze je aan. In New York barst het dan ook van de ondernemers."

In Nederland zijn we terughoudender. "Toen wij gingen verhuizen, plaatsten veel mensen daar hun vraagtekens bij. 'Zou je dat nou wel doen? Je hebt toch een goede baan?' Dat is heel Nederlands en dat vind ik geen leuke mentaliteit. In New York kun je ook gewoon een mooie auto of dure tas kopen van je verdiende geld, zonder dat mensen je meteen een show-off vinden."

6 dollar voor een pak melk

Nadelen van het leven in New York zijn er natuurlijk ook. Zo hangt er een stevig prijskaartje aan. "Als je niet meedraait en je eigen geld verdient, is het hier heel moeilijk. De gemiddelde huur van een studio of eenkamerappartement op Manhattan of bepaalde delen van Brooklyn is 3000 dollar (2723 euro)."

Ook voor boodschappen vliegen de dollars je portemonnee uit. "Wattenstaafjes voor 8 dollar, een pak melk van 6 dollar bij een supermarkt als Whole Foods. In het begin schrik je daar enorm van, nu betaal je het omdat je het toch nodig hebt."

De Italiaanse familiezaak waar Zeegers een groep Nederlandse slagers mee naar toe nam. Beeld © Google Street View

Om die prijzige melk te betalen werkt Zeegers dan ook hard en hij probeert aan de uiteenlopende wensen van zijn klanten te voldoen. "Dat is ook het leuke aan wat ik doe, want elke tour is anders. Soms is het een wijk ontdekken met een vriendengroep, die ook een helikoptervlucht geregeld willen hebben en dan willen eindigen in een hippe bar. Of ik organiseer een fietstour voor de studievereniging van Econometrie van de Erasmus Universiteit in Rotterdam."

Op excursie in de koeling van een slager

Klanten kunnen het zo groot en gevarieerd maken als ze zelf willen. Ook zijn er bedrijven die juist op zoek zijn naar gespecialiseerde tours en daarvoor bij Zeegers aankloppen. Zoals de branchevereniging van Koninklijke Nederlandse Slagers. "Die heb ik om vier uur 's nachts bij hun hotel opgehaald om naar de Fulton vismarkt in het voedseldistributiegebied van de stad te gaan", vertelt de ondernemer.

Een plek waar je als toerist anders niet binnen komt. "Daarna zijn we bij een traditionele Italiaanse slager in Greenwich Village gaan kijken. Dat is een familiebedrijf dat al vele generaties daar zaken doet. Iedereen vond het leuk. Ook die Italiaanse mannetjes van in de tachtig, die ons hun achter de toonbank en in de koeling uitnodigden."

Zeegers tijdens een tour door Brooklyn. Beeld © Pim Philip Experiences

Volgende stop was een hipsterplek in Brooklyn. "Daar stonden we tussen de hippe getatoeëerde slagers, waar ik een barbecue in de tuin had kunnen regelen." Een heel gevarieerd programma dus, dat Zeegers samenstelt door vooral ook te kijken naar wat hij zelf leuk zou vinden.

"Ik kijk eerst altijd in mijn eigen netwerk: waar ga ik heen, wat vind ik leuke plekken? Dan vraag ik rond bij vrienden en bedrijven. Mijn idee is dat als ik het zelf leuk vind, dat het ook de moeite waard is om aan anderen te laten zien."

Speuren naar hotspots

Zo leert Zeegers de stad zelf ook telkens weer beter kennen, want die variatie aan klanten brengt telkens wat nieuws. "Ik ben laatst met een groep blinden en slechtzienden op pad geweest en dat was een heel bijzondere ervaring. We zijn met hen naar plekken en instellingen in de stad geweest die iets doen met de zintuigen en waar de mensen New York zo konden voelen en aanraken. Zo ontdek je de stad op een totaal andere manier."

 

Daarnaast houdt Zeegers alle mogelijke nieuwe hotspots met een scherp oog in de gaten en is hij altijd op zoek naar nieuwe plekken en ideeën voor in zijn tours.

"Ik ken iemand die BMX-fietsjes verhuurt, dus ben al aan het kijken hoe we daar iets leuks mee kunnen gaan doen. En als ik zie dat ergens een nieuwe bar of restaurant wordt geopend ga ik daar een kijkje nemen. Ik ken New York het beste van alle plekken waar ik ooit gewoond heb en nog steeds word ik dagelijks verrast."

Bron • RTL Z