Carrière

Lee Iacocca, godfather van de Ford Mustang, is niet meer

03 juli 2019 14:57

Lee Iacocca leunt tegen een Ford Mustang, 1974. Beeld © Getty Images

Het model is de natte droom van autoliefhebbers over de hele wereld. Een roadtrip door de Verenigde Staten is niet compleet zonder de Ford Mustang. De man die het icoon mogelijk maakte, Lee Iacocca, overleed gisteren op 94-jarige leeftijd.

Tijdens zijn lange loopbaan werd de Amerikaan van Italiaanse komaf niet alleen bekend als de man die de Ford Mustang uit de startblokken hielp, maar ook als degene die jaren later het noodlijdende Chrysler vlot trok.

Furore

Iacocca werd geboren als zoon van Italiaanse immigranten in Allentown, in de staat Pennsylvania. Aan Princeton haalde hij in 1946 zijn master werktuigbouwkunde. Datzelfde jaar ging hij als trainee aan de slag bij Ford, maar hij ontdekte al snel dat hij liever met mensen werkte dan met machines. Daarom stapte hij over naar de sales- en marketingkant van het bedrijf.

Die overstap legde hem geen windeieren. Iacocca was nog maar 36 jaar oud toen hij in 1960 onderdirecteur werd van Ford. In de jaren ervoor had hij furore gemaakt binnen het bedrijf met zijn '56 voor '56' prijsactie. Klanten konden daarmee een 1956 Ford kopen door 3 jaar lang 56 dollar per maand te betalen.

Een Ford Mustang Convertible uit 1964 in New Jersey , 2001. Beeld © Getty Images

Krachtige motor

Na dit succes zette Iacocca zijn zinnen op het ontwikkelen van een sportief model Ford voor niet te veel geld. Daarmee wilde hij inspelen op de wensen van de babyboomers, die destijds op de leeftijd kwamen waarop ze hun eerste auto konden kopen. Een groeimarkt die Ford tot dan toe nog niet had aangeboord. Topman Henry Ford II stond er niet om te springen, maar Iacocca kreeg zijn plan er toch door.

Voor toentertijd 45 miljoen dollar mocht hij de auto laten ontwerpen. Met zijn ontwerpteam legde Iacocca in grote lijnen vast wat het model allemaal in zich moest hebben: plek voor vier mensen en een ruime kofferbak. De motorkap moest lang zijn om de suggestie te wekken van een krachtige motor. De achterkant daarentegen mocht kort zijn.

Iacocca en een piepjong ogende Donald Trump in 1987. Beeld © Getty Images

Marketingcoup

In april 1964 rolde de Mustang voor het eerst van de band. Een marketingcoup: nieuwe modellen werden voordien altijd in het najaar gepresenteerd. Iacocca organiseerde een rally van New York naar Dearborn voor 70 journalisten, wat enorme publiciteit opleverde. De Mustang stond in dezelfde week op de cover van Time én van Newsweek.

In de eerste twee jaar na de lancering werden in de VS ruim een miljoen Ford Mustangs verkocht; vorig jaar zomer stond de productieteller op meer dan tien miljoen. Mede dankzij het succes van deze auto schopte Lee Iacocca het tot president van Ford, totdat hij in 1978 werd ontslagen.

Een Ford Mustang tijdens de 24 uur van Daytona in 1968. Beeld © Getty Images

Snoop Dogg

Lang zat hij niet zonder werk: autofabrikant Chrysler maakte er geen geheim van dat ze Iacocca in wilden lijven. Binnen een jaar na zijn aantreden werd hij de topman. Dankzij een succesvolle lobby van Iacocca kon het noodlijdende automerk een forse lening lospeuteren bij de Amerikaanse overheid. In ruil daarvoor voerde de nieuwe roerganger flinke bezuinigingen door. Zijn eigen salaris schroefde hij terug naar 1 dollar op jaarbasis.

Zijn succesnummers bij Chrysler werden een paar jaar later geïntroduceerd, in 1984: de Plymouth Voyager en de Dodge Caravan. Deze minivans waren zuinig en niet te duur, maar wel groot genoeg voor zes passagiers.

Iacocca ging in 1992 met pensioen. Dat betekende niet dat hij uit zicht verdween. Zo speelde hij in 2005 nog golf met rapper Snoop Dogg in een advertentie voor Chrysler.

Voormalig president Bill Clinton in een roze 1967 Ford Mustang, in 1994. Beeld © AFP

Bron • RTL Z