Carrière

Van kantoorbaan naar jetset-piloot op je 40e: 'Dit is het, mijn droombaan''

Maaike Homan • 29 juni 2019 16:42 @maaike_homan

Rienk Stuive: "Ik had een plan B, voor als het niet zou lukken." Beeld © Eigen beeld

Alles anders doen, je dromen najagen. Iedereen heeft het er weleens over, Rienk Stuive (43) deed het. Na een studie bedrijfskunde en een baan op kantoor besloot hij zich op te laten leiden als piloot. Nu vliegt hij filmsterren en miljonairs Europa door. "Het heeft wel een prijs, het gaat niet zomaar.”

Deze week was hij in Toulouse, Nice, Liverpool, Blbao en Genève. Het is zomer en dat betekent topdrukte voor Globe Air waar Stuive voor werkt. Er zijn filmfestivals, kunstbeurzen en Formule 1-wedstrijden. "Het is dringen geblazen", vertelt hij aan RTL Z.

Taxirit van duizenden euro's

In een rooster van zes dagen op, vier dagen af, vliegt hij de miljonairs en filmsterren van deze wereld binnen Europa van A naar B. In een toestel voor maximaal vier personen. "Mijn droombaan", vertelt hij. Over zijn passagiers mag hij helaas niets vertellen. 

Wel, dat het eigenlijk hele gewone mensen zijn. "En heel vriendelijk." Het beeld van champagnedrinkende, feestende mensen aan boord wuift hij weg. "Ze willen vaak niets drinken. Voor deze mensen is zo’n vlucht niet meer dan een taxirit." Al kost dit ritje dan wel duizenden euro's.

Rienk Stuive voor zijn vliegtuig. Beeld © Eigen beeld

'Wat wil ik nou?'

Het duurde wel even voordat Stuive wist dat hij zijn geluk zou vinden in vliegen. Hij studeerde bedrijfskunde in Groningen, haalde een master environmental management, werkte als adviseur bij een energiebedrijf en gaf daarna les aan opleidingsinstituut NCOI.

Het was kort na het overlijden van zijn moeder dat Stuive na een dag lesgeven en examens nakijken weer in de file stond. "Zo'n moment dat nadenkt over het leven. Ik dacht: wat wil ik nou?" En dat bleek vliegen.

De gok wagen

Hij besloot een proefles te nemen in een klein toestel voor twee personen. Dat smaakte naar meer, en vooral naar vliegen in een groter toestel. Stuive schreef zich in voor de pilotenopleiding in Lelystad. "Dat was wel een gok. Ik hoopte dat het goed zou komen."

De banen in de luchtvaartsector liggen niet altijd voor het oprapen en een opleiding kost algauw een ton. "Ik zegde alles op, had geen garantie dat ik na de opleiding werk zou vinden én waar."

Een risico, ook voor zijn vrouw en zoon. Plan B werd ander werk vinden binnen de luchtvaartsector. "Daar zat ik dan in de opleiding met maar drie anderen. Ik was veertig, zij begin twintig."

Beeld © Eigen beeld

Baan vinden

Acht maanden lang stond het leven van Stuive in het teken van theorie leren. In de avonduren werkte hij nog voor het opleidingsinstituut. Zijn wekker ging elke dag om vijf uur. "Je carrière omgooien kan, maar het heeft dus wel een prijs.” Hij was vastbesloten zich '180 procent in te zetten'.

Na het theoriegedeelte kon hij aan de slag in Zweden, waar hij letterlijk vlieguren maakte. Elke maand was hij een week in Nederland bij zijn gezin. Toen hij genoeg uren had gemaakt om te kunnen solliciteren, kwam het meest spannende gedeelte: een baan vinden. Die vond Stuive bij Globe Air. "Al had het net zo goed Ryanair of Easyjet kunnen zijn."

Fooi 

Vliegen in een groter toestel voor een commerciële maatschappij, die wens heeft Stuive niet meer. Hij is helemaal op zijn plek in de wereld van vliegende jetsetters.

"Ik kom op prachtige bestemmingen, haal mensen op in de meeste luxe privéterminals." Doordat hij veel korte vluchten heeft, maakt hij veel starts en landingen en is dus echt bezig met vliegen.

"Als ik vlieg dan sta ik echt honderd procent in het nu. Ik heb geen stress over presentaties of vergaderingen. Als een vlucht klaar is, ben ik ook klaar."

Elton John

Geen dag is saai of hetzelfde, vertelt hij. "Van de week stond ik nog in Nice te kletsen met de crew van Elton John die daar was." Op een ander vliegveld hielp hij laatst een oudere man die het niet lukte een flesje water uit een automaat te halen. "Ik haalde mijn kaart erlangs en toen gaf die man mij 50 euro fooi voor een flesje water van 2 euro." Later bleek het een bekende Amerikaanse miljardair te zijn, vertelt Stuive.

Hij heeft nog geen dag spijt gehad van zijn carrièreswitch. "Een kantoorbaan was gewoon niets voor mij. Ik hou ook van de onregelmatige uren en dagen die ik nu heb. En als ik vlieg dan sta ik echt honderd procent in het nu. Ik heb geen stress over presentaties of vergaderingen. Als een vlucht klaar is, ben ik ook klaar."

Zijn vrouw vindt hem veranderd. “Ze vindt dat ik een leuker mens ben als piloot.” Dat er nog wel een studieschuld afbetaald moet worden, maakt hem niet uit. “Een groot huis, vaak op vakantie, dat is ook niet alles. Ik zou niets meer anders willen dan dit en ben blij dat ik kan doen wat ik leuk vind.” 

Bron • RTL Z / Maaike Homan