Carrière

Topvrouw TomTom: onderwijs niet toekomstbestendig, moet op de schop

Gert-Jan Verstegen • 10 mei 2019 10:30 @GJVerstegen

Vigreux stond aan de wieg van TomTom. Beeld © TomTom

Van basisschool, naar de middelbare school en daarna meestal naar het beroepsonderwijs of de universiteit. Want zonder een diploma ben je niks, zal menig ouder zijn of haar kinderen hebben ingeprent. Corinne Vigreux, mede-oprichter van TomTom, denkt daar anders over. Volgens haar is het huidige onderwijs hopeloos ouderwets. Tijd voor disruptie.

Vigreux staat voor een bomvolle tent op het Amsterdamse techfestival The Next Web. Of dat komt omdat de honderden toeschouwers een schuilplek zoeken tegen de regen of omdat ze benieuwd zijn naar haar verhaal over moderniseringen in het onderwijs: wie zal het zeggen?

Maar haar verhaal over het gebrek aan les over disruptie en innovatie op scholen lijkt aan te slaan bij het techminnend publiek.

'Technologie is in geen enkele baan weg te denken'

Scholen lopen volgens haar vooral achter op technologisch gebied. Niet dat er te weinig computers in de klaslokalen staan. Het gaat haar erom dat de leerlingen begrijpen hoe computers, internet, apps en technologie nou eigenlijk werken.

Coderen zou een basisvak moeten worden, vindt ze, en zo net zo gewoon moeten worden als de vakken Frans of Engels. Het gaat haar niet erom dat iedereen in de toekomst kan coderen. Ze wil dat de jonge generatie begrijpt wat coderen is en hoe het werkt.

Technologie is al overal en is over een paar jaar in vrijwel geen enkele baan meer weg te denken, betoogt ze op het podium.

'Diploma niets meer waard in 2030'

"Ik denk eigenlijk dat de huidige diploma's niets meer waard zijn in 2030", zegt ze na afloop tegen RTL Z. Het is volgens haar niets meer dan een papiertje. Daar staan niet de competenties op die iemand nodig heeft om te functioneren binnen een organisatie. "Kan iemand in een team werken? Kan iemand zich gemakkelijk aanpassen?"

Zeker dat laatste punt vindt ze een groot gemist in het onderwijs. Ze vindt dat jongeren op school leren zich juist niet aan te passen. 'Het is altijd maar hetzelfde doen', want dan is de kans op fouten maken het kleinst.

Fouten maken is goed

"In onze educatie is geleerd dat falen slecht is. Jonge mensen durven niets te proberen, omdat ze bang zijn om fouten te maken", ziet de onderneemster. In het moderne onderwijs zoals zij het voor ogen heeft, moet er juist veel ruimte zijn om te falen.

Vigreux: "Om dingen te proberen, dingen te doen, te kijken wat wel en niet werkt. Uit de comfortzone stappen. Zo bouw je zelfvertrouwen op. Dan krijg je een andere manier van denken."

Mensen die op die manier durven te denken, ziet ze maar wat graag werken bij TomTom. Die mensen staan namelijk open voor verandering en dat is nodig. "Want alles wordt digitaal."

Leren programmeren

Het huidige onderwijs is veel te conservatief en ze roept de politiek op om technologie in het onderwijs hoger op de agenda te zetten. Maar zoals een waar ondernemer beaamt zit ze zelf ook niet stil. Ze is zelf een soort codeerschool begonnen, Codam. Een gratis school waar je kan leren programmeren.

Daar wordt een lesmethode toegepast die volgens haar wél klaar is voor die digitale toekomst: peer-to-peer learning. "Dat is dat je leert van elkaar", legt ze uit. "Als studenten antwoorden zoeken, kunnen ze dat bij elkaar doen. Daardoor moet je dingen aan andere mensen uitleggen. Daar leer je beter van."

Dat gaat uiteraard online, want een klaslokaal vol ongemotiveerde studenten is niet zoals zij het onderwijs van de toekomst voor zich ziet.

Taal en rekenen blijven bestaan

Moeten belangrijke vakken als taal en rekenen dan maar verdwijnen ten koste van coderen en digitale educatie? Dat zeker niet. "Die basis moet je hebben, dat gaat niet weg. Peer-to-peer past prima naast het traditionele onderwijs", besluit ze.

Bron • RTL Z / Gert-Jan Verstegen