Carrière

Dit gebeurt er als je baas bij Corendon zegt: 'Ik wil een Boeing in de tuin'

Pepijn Nagtzaam • 08 februari 2019 18:01 @pepijnnagtzaam

Beeld © Corendon

Het is een megaproject: vrijdagnacht rijdt een Boeing 747 van Schiphol naar Badhoevedorp, over 16 weilanden, 17 sloten en een afgesloten snelweg A9. Het is het werk van Maurice Boogerd, managing director van reisorganisatie Corendon. "Het moest wel spectaculair zijn."

"Mijn baas zei: 'Goh, Maurice, ik wil een Boeing 747 in de tuin. Kan jij helpen?'", vertelt Boogerd lachend. Het is een vraag die je niet alle dagen krijgt, ook niet als je managing director bent van Corendon Hotels.

Maar Boogerd ging het wel regelen.

Over de snelweg

Het was mei 2018 toen die vraag hem werd gesteld. Dit weekend is de 747 in kwestie onderweg naar zijn eindstation: een plek voor het Corendon-hotel in Badhoevedorp, bij Schiphol. Hij moet over akkers, door velden, over een snelweg en over sloten waarop speciale bruggen zijn aangelegd. Een imposant gezicht, een indrukwekkende operatie.

"Atilay (Uslu, ceo Corendon, red.) heeft wel vaker rare, grote ideeën", zegt Boogerd, die sinds drie jaar voor het bedrijf werkt. "Dit plan kan je daar zeker onder scharen." De managing director zag het als een uitdaging, en er waren toch al contacten bij KLM, waar de Boeing mogelijk vandaan zou moeten komen.

Gekocht van KLM

"We wisten dat KLM de 747-vloot aan het uitfaseren is, dus hebben we ze gevraagd wat ze van plan waren met die toestellen, en of wij er eentje konden kopen", beschrijft Boogerd. 

Het vliegtuig in kwestie is bijna dertig jaar oud en liep op het eind van zijn leven. Een logische kandidaat dus voor het project.

De kleuren van KLM moesten er eerst af. Beeld © Corendon

Uit elkaar halen

KLM stond niet onwelwillend tegenover het verzoek, maar stelde wel wat voorwaarden. Wat die voorwaarden precies zijn wil Boogerd niet kwijt, maar KLM wilde vooral niet dat het toestel op Schiphol zou moeten blijven staan, zegt Boogerd.

Daarom werd er contact gezocht met Aircraft End of Life Solutions, een bedrijf dat op vliegveld Twente zit. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het demonteren van vliegtuigen, en zou de 747 uit elkaar halen als Corendon om wat voor reden dan ook het project niet voor elkaar zou krijgen

Bestemmingplan houdt geen rekening met vliegtuigen

En dan heb je een vliegtuig, wat dan? Er moesten twee dingen gebeuren: het apparaat moest naar het hotel en er moest een vergunning komen om het in de tuin te zetten. Eerst maar die vergunning regelen.

Dat bleek niet eenvoudig. "De ambtenaren dachten met ons mee, maar we waren natuurlijk wel gewoon gebonden aan de wet- en regelgeving", zegt Boogerd. "De wet- en regelgeving van de locatie waar je mee te maken krijgt is gemaakt voor huizen en gebouwen. Niet voor vliegtuigen." Uiteindelijk werd de vergunning verstrekt, slechts 48 uur voor de deadline.

Net op tijd dus. "Het was een enorme zoektocht, daar kan en mag je geen bochten afsnijden", zegt Boogerd.

Een tijdelijke brug over een sloot. Beeld © Corendon

'Het moest wel spectaculair zijn'

Dan het transport van het toestel, waarin je ook niet even een bochtje kan afsnijden. 16 weilanden en 17 sloten passeert het toestel. "Mammoet staat bekend om bijzondere transporten. Zij zagen het wel zitten, toen zijn we samen een mooi plan gaan maken. Eerst wilden we het toestel over de A4 en A9 tillen met een hijskraan, maar dat bleek te veel risico op te leveren." 

Daarom gaat het vliegtuig over land, en steekt het de snelweg over in de nacht van vrijdag op zaterdag. "Voor ons was het een eis dat het in zijn geheel werd vervoerd, niet in delen", zegt Boogerd. "Het moest wel gewoon spectaculair zijn. Ja, dat argument heeft absoluut meegespeeld."

Compensatie voor boeren

De tocht langs belanghebbenden was lang. Er moest overlegd worden met het hoogheemraadschap, de provincie, gemeente en politie. En met boeren, over wiens akkers het enorme toestel wordt verplaatst. "De boer wordt gecompenseerd, daarvoor hebben we speciale rentmeesters ingeschakeld om dit te regelen."

Zondag staat het gevaarte dan eindelijk voor het hotel. Er komt een 5D-experiencecenter in waar bezoekers turbulentie kunnen ervaren en een 'wing walk' kunnen maken over de vleugel.

'Commercieel onverstandige zet'

Hoeveel het precies kost, wil de managing director niet zeggen. Uslu heeft tegen Nu.nl gezegd dat het transport 'enkele miljoenen' heeft gekost en dat het commercieel gezien een onverstandige zet was.

Managing Director Boogerd wil ook niets kwijt over de kosten, behalve dat er 'heel veel werk' in is gaan zitten. Een ding is duidelijk: het was een groot avontuur, maar niet goedkoop.

Bron • RTL Z / Pepijn Nagtzaam