Carrière

Ryanair-personeel verhuist gedwongen: 'Ze hebben geen respect voor mensen'

Loek Essers • 23 oktober 2018 18:11 @loekessers

Cabinepersoneel en piloten van Ryanair tijdens een staking op vliegveld Eindhoven. Beeld © ANP

Nu Ryanair besloten heeft de basis op Eindhoven te sluiten krijgt het personeel dat het geluk heeft niet te worden ontslagen twee opties: binnen een paar weken verhuizen naar een ander land óf je baan verliezen. Vaak wordt er met extreme tegenzin gekozen voor de eerste optie.

"Ze hebben geen respect voor werknemers en geen respect voor mensen", zegt een medewerker die gedwongen verhuist tegen RTL Z.

Ryanair is al maanden in heel Europa verwikkeld in een strijd met personeel over arbeidsomstandigheden. Ook in Nederland klagen piloten en cabinepersoneel over slechte werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden.

Dus werd eind september gestaakt op basis Eindhoven. Tot zover was het eigenlijk een vrij normaal arbeidsconflict, totdat Ryanair drie dagen na de staking aankondigde de basis te sluiten. Dit tot grote schrik van de bijna 50 piloten en bijna 100 cabinemedewerkers in Eindhoven.

Uit protest tegen dat besluit spanden zij een rechtszaak aan en vandaag wordt weer gestaakt. 

Ontslagen op staande voet

Een aantal medewerkers in opleiding tot cabinepersoneel in Eindhoven werd op staande voet ontslagen, vertelt een 20-jarige vrouw die dat overkwam tegen RTL Z.

"Het was mijn droombaan", zegt de vrouw. Zij wil anoniem blijven, omdat ze nog steeds graag voor een luchtvaartmaatschappij wil werken en vreest dat dit niet gaat lukken als haar naam in de pers verschijnt.

Ze begon haar werk voor Ryanair met een opleiding van zes weken, zonder dat ze wist dat ze moest verhuizen naar het buitenland voor haar baan. Dat vond ze uiteindelijk niet erg, maar nauwelijks een maand na haar verhuizing is ze ontslagen omdat de basis sluit.

Dag kwijt om ontslagen te worden

"We zijn een dag van ons leven kwijt om ontslagen te worden", zegt ze. "Ik heb twee vluchten genomen naar Dublin en twee vluchten terug. De taxirit van het vliegveld in Ierland heb ik zelf moeten betalen."

Nu verblijft ze bij ex-collega's in Veldhoven in de hoop geld te krijgen van Ryanair. "Ik heb een maand in een hotel gewoond, dat kostte 2000 euro." Ze wil graag dat Ryanair dat vergoedt.

28 euro per dag

Ondertussen zoekt ze een nieuwe baan. Teruggaan naar Portugal is niet echt een optie. Bij Ryanair kreeg ze naar eigen zeggen 28 euro per dag, zo'n 3,50 euro per uur. Dat is veel minder dan het minimumloon van 5,41 euro dat een 20-jarige in Nederland moet krijgen, maar voor Portugese begrippen is dat volgens haar 'prima verdienen'.

"Als ik dit had geweten dan had ik het niet gedaan", zegt ze. "Sorry dat ik het zo uitdruk, maar het bedrijf is shit. Ze denken alleen maar aan hun eigen geld en hun eigen hachje. Ik heb er gewoon geen woorden voor."  

Gustavo werkt nog steeds voor Ryanair. Beeld © RTL Nieuws

'Ik moet mijn leven compleet veranderen' 

Gustavo, die alleen bij zijn voornaam genoemd wil worden, werkt voor Ryanair als cabinemedewerker en moet verhuizen om zijn baan te houden. Hij wordt overgeplaatst naar Zaventem en moet zich daar melden op 5 november. "Ik hoorde het op 12 oktober. Ik moet mijn leven compleet veranderen", zegt hij.

"Ik heb een sociaal leven hier. Ik ben getrouwd met een Nederlandse vrouw. Ze werkt hier en heeft een goede baan", zegt Gustavo. In Nederland blijven is geen optie. "Volgens Ryanair-regels moet ik binnen een uur van de basis wonen."

Vergelding?

Officieel zegt Ryanair dat de basis wordt gesloten omdat hij niet winstgevend genoeg is. Piloten en cabinepersoneel geloven daar niets van en spanden een rechtszaak aan omdat ze vermoeden dat het een vergelding is voor de personeelsacties.

Ryanair, dat niet reageerde op een verzoek om commentaar voor dit artikel, ontkende vorige week in de rechtszaal dat het om vergelding gaat.

Gustavo vindt dit erg ongeloofwaardig. "Het werd onverwachts drie dagen na de staking aangekondigd. 100 procent van het personeel wordt overgeplaatst. 10 procent is er blij mee, maar de meeste van ons zijn dat niet", zegt hij.  

"Niemand is overgeplaatst naar de plek die ze wilden. Ze zeiden dat we drie opties hadden maar uiteindelijk werd het genegeerd. Ze plaatsen ons gewoon in België en Duitsland", zegt hij.

'Respectloos'

Een andere werknemer van Ryanair, die anoniem wil blijven omdat hij wel verhuist om zijn baan te houden, zegt dat hij vijf weken heeft gekregen om te verhuizen. "Het was graag of niet, anders zou ik mijn baan verliezen. Ze hebben geen respect voor werknemers en geen respect voor mensen."

"Het is erg vervelend. Ik woon al vijf jaar in Nederland en ik heb hier vrienden en familie", vertelt hij. Hij kan aan de slag op een basis in de buurt. Welke basis dat is, wil hij niet zeggen uit angst voor represailles van zijn werkgever. "We hebben het hier wel over Ryanair", zegt hij verwijzend naar de manier waarop het bedrijf omgaat met het personeel.

Liever wil hij weg bij de budgetmaatschappij, maar dat gaat niet zo makkelijk. "Ik kan nu niet werkloos zijn."

Ryanair vecht voor zijn businessmodel maar tegen welke prijs?

'Leven compleet overhoop'

Wat hem vooral steekt is hoe de maatschappij omgaat met personeel en wat er gebeurt op het moment dat het personeel protesteert. Hij denkt dan ook wel te weten waarom Ryanair de basis in Eindhoven sluit. "Voor ons is het absoluut vergelding voor de stakingen en protesten."

Personeel krijgt geen enkele hulp bij hun verhuizing, zegt hij. "We krijgen geen vergoeding. Niet eens een vergoeding voor verbruikte benzine bij de verhuizing. Ryanair houdt ook geen rekening met opzegtermijnen van huisbazen. Nu moet ik maanden dubbele huur betalen bij de nieuwe en de oude huisbaas."

Hoop op goede afloop

Om nog maar te zwijgen van de bureaucratische rompslomp die erbij komt. "Ze vragen ons wel om te verhuizen naar een ander land. Dat betekent nieuwe verzekeringen afsluiten, een nieuwe energiemaatschappij regelen en er een afzeggen en ga zo maar door."

Zolang hij bij het bedrijf blijft zal hij blijven vechten voor betere arbeidsomstandigheden. Uiteindelijk heeft hij nog steeds de hoop dat het goed zal komen. "De druk wordt iedere dag groter en groter. Ik ben ervan overtuigd dat Ryanair uiteindelijk bij moet draaien."

Bron • RTL Z / Loek Essers