Carrière

Leanne (32) is flexibel vrijwilliger: 'Past goed bij deze tijd'

Chris Koenis • 22 september 2018 16:37 @chriskoenis

Een van de activiteiten is het geven van taallessen aan migranten. Beeld © NL Cares

Veel jongere werkenden zullen het beeld herkennen: een druk en volgepland leven, met eigenlijk vooral je collega's en vrienden om je heen. Voor vrijwilligerswerk is daarin bijna geen plek. De oplossing? De flexvrijwilliger. Die bepaalt zelf wanneer hij of zij aan de slag gaat.

Nederland, vrijwilligersland: bijna de helft van alle Nederlanders van 15 jaar en ouder zette zich vorig jaar minstens één keer in als vrijwilliger. Vooral de leeftijdcategorie 25 tot 35 jaar loopt achter op het landelijke gemiddelde, blijkt uit CBS-cijfers.

Het gaat voor een groot deel om de zogeheten young professionals, met vaak kalenders vol lange en onregelmatige werk- en studietijden en in de spaarzame vrije uurtjes sporten en netflixen op de bank. "Je gaat voor geld en succes, maar ik merkte dat ik in een klein wereldje zat en weinig in aanraking kwam met mensen buiten mijn bekende kringetje", vertelt Leanne Valom (32).

Na haar verhuizing naar Rotterdam vanwege een nieuwe baan in de advocatuur schreef ze zich zeven jaar geleden in bij Rotterdam Cares, tegenwoordig onderdeel van NL Cares, dat flexibel vrijwilligerswerk aanbiedt voor individuen en bedrijven.

Geen verplichting

De opzet van flexibel vrijwilligen is even eenvoudig als doeltreffend: een online kalender vol uiteenlopende activiteiten en zelf bepalen waar en wanneer je aan de slag gaat. "De nadruk ligt erop dat het géén verplichting is en dat het leidt tot mooie ontmoetingen", legt directeur Astrid Wassenaar van NL Cares uit. "Ons concept spreekt jonge mensen aan, het past bij hun drukke leven."

Flexibel vrijwilligen kan bijvoorbeeld met ouderen. Beeld © NL Cares

De stichting werkt samen met uiteenlopende maatschappelijke instellingen in de vier grote steden: scholen, verzorgingshuizen, instellingen voor mensen met een beperking en organisaties voor dak- en thuislozen en migranten.

Dat levert een kleurrijke kalender op, weet ook Leanne. "Ik heb veel nieuwe mensen leren kennen uit echt alle delen van de stad. Van dammen of Nederlands leren met vluchtelingen tot dansen met ouderen. Of in de Van Nellefabriek speelgoed inpakken voor kinderen uit gezinnen die niet genoeg geld hebben om hun verjaardag te vieren. En dan weer naar de volgende. Ik word steeds even uit mijn routine gebroken en dat levert echt iets op."

Sociaal contact

De motieven om vrijwilligerswerk te doen, lopen landelijk uiteen. 'Het zelf leuk vinden om te doen' (56,9 procent) en 'het fijn vinden om iets voor een ander te doen' (53,7 procent) zijn de belangrijkste motieven. Bijna een derde vindt vrijwilligerswerk een zinvolle tijdsbesteding. 

Leanne legt de nadruk op sociaal contact. "Ik kwam er al snel achter dat ik geen harde corporate tijger was. Ik wil niet iedereen over één kam scheren, maar naast al dat carrière maken had ik behoefte aan echtheid. Je zit in een klein wereldje en dan is het fijn om ook mensen te ontmoeten die anders in het leven staan."

Wassenaar: "Ook de generatie 25 tot 35 jaar is op zoek naar maatschappelijke relevantie. We merken bovendien dat steeds meer bedrijven hun werknemer de mogelijkheid geven om vrijwilligerswerk te doen onder werktijd. Daar worden uren voor vrijgemaakt." NL Cares werkt in dat kader samen met partners zoals Bol.com, Alliander, Allen & Overy en Tommy Hilfiger.

Flexibel vrijwilligen in cijfers

Vorig jaar waren er vierduizend actieve vrijwilligers bij NL Cares. Samen deden zij 47.375 uur aan vrijwilligerswerk. De meeste activiteiten waren in Amsterdam (2955), gevolg door Utrecht (1895), Den Haag (1680) en Rotterdam (1080). Dat leverde volgens de organisatie ruim 35.000 ontmoetingen op.

'Binding is best lastig'

Toch schuilt er een gevaar in flexibiliteit zonder verplichtingen. NL Cares, dat inmiddels vierduizend actieve vrijwilligers telt, merkt dat het in de praktijk lastig is om deze groep jonge werkenden structureel aan zich te binden.

"Er zijn mensen die bijna elke week komen, maar het gemiddelde ligt op twee tot drie activiteiten", zegt Wassenaar. "We proberen met name online veel mensen te bereiken en doen dat ook via festivals, lokale media, hogescholen en universiteiten. Maar het is best lastig, we zijn een stichting met weinig middelen."

Leanne herkent zich wel in dat beeld. "Al kost het gemiddeld maar drie uur, het is sterk afhankelijk van hoe druk ik het heb. Soms heb je gewoon wat minder ruimte in je leven. Maar als het straks weer wat rustiger is, dan ga ik weer neuzen in de kalender."

Bron • RTL Z / Chris Koenis