Business

Hoe Evelien meisjes uit de gedwongen prostitutie hielp

Saskia van Huijgevoort • 22 december 2016 15:46 @Saskia_vanH

Beeld © Free a Girl

Een stichting leiden is niet gemakkelijk: er is veel concurrentie. Stichting Free a Girl groeide afgelopen acht jaar uit tot een bekende organisatie die zich inzet tegen kinderprostitutie. Medeoprichter Evelien Hölsken vertelt aan RTL Z over het belang van sales, een goed netwerk en hoe ze kinderprostituees uit hun ijzingwekkende omstandigheden helpt.

Hölsken van Free a Girl, is net terug uit Brazilië waar ze samen met Thomas Berge projecten bezocht die haar stichting ondersteunt. Op het moment van het interview zit ze in de auto tussen twee afspraken in. Ze had net een afspraak met de partner die acht jaar geleden als eerste de stichting ondersteunde, Bas Consultancy, en reist door naar reclamebureau JWT om een nieuw project te bespreken.

"In april lanceren we een grote reclamecampagne om geld op te halen voor een nieuw initiatief. De bedoeling is dat we in de landen met lokale partners een organisatie opzetten die ons werk overneemt. Het gekke is dat we momenteel vanuit het Westen met geld moeten komen, terwijl in sommige landen ook een rijke bovenlaag is, zoals in India", vertelt ze.

Meisje bevrijdt uit een hok van één bij twee

De Indiase superster Mallika Sherawat heeft zich inmiddels aan het project verbonden. "Dat is heel gaaf. Zij kan doen wat Yolanthe heeft gedaan in Nederland: als een bekend persoon de strijd tegen kinderprostitutie aanvoert, heeft dat veel meer impact."

Wie haar hoort praten en niet weet waar het over gaat, zou kunnen denken dat ze bij een grote multinational nieuwe projecten opzet. De realiteit is anders: alles staat in het teken van het hogere doel. Want ze heeft de meest afgrijselijke verhalen te vertellen. Hölsken denkt terug aan een kind dat ze ontmoette in India; het meisje zat vast in een hok van één bij twee en werd dagelijks verkracht.

'Onderwijs maakt ze economisch zelfstandig'

"We hebben haar bevrijd en naar een opvanghuis gebracht. Uiteindelijk ging ze terug naar Nepal, waar ze vandaan kwam. Ze vond daar een baan en had één doel: voorkomen dat haar zusjes niet hetzelfde zouden overkomen. Als je dat ziet, dan denk je: fantastisch dat we haar konden helpen", vertelt ze.

Deze maand sprak ze in Brazilië meisjes die hun lichaam verkopen en aan de crack verslaafd zijn. "Toch hebben ze de stap genomen om onderwijs te volgen bij de organisatie die wij ondersteunen. Daardoor krijgen ze een toekomst en kunnen ze economisch zelfstandig worden", zegt ze.

'Het scheelt dat Yolanthe een publiek figuur is'

Stichting Free a Girl richt zet zich in voor om meisjes uit de gedwongen kinderprostitutie te bevrijden. Hiervoor werken ze met een klein team werknemers en een grote groep bekende Nederlanders die optreden als ambassadeurs.

Yolanthe Sneijder Cabau en Arjan Erkel waren de eerste twee en tevens betrokken bij de oprichting. "We kenden elkaar van een andere stichting waar we allemaal bij betrokken waren maar die inmiddels niet meer bestaat. We wilden ons alle vier heel graag inzetten voor dit probleem. Het scheelde dat ze publieke figuren waren, dus de PR en aandacht waren snel geregeld."

'Zonder sales-achtergrond was het me niet gelukt'

"Doordat onze founding partner ons 50.000 euro gaf om de stichting op te richten, konden Roelof van Laar (de 4e oprichter en inmiddels Tweede Kamerlid, red.) en ik ons 20 uur per week op de organisatie richten", vertelt ze. En met succes: de eerste keer dat Yolanthe zich op liet sluiten in een piepklein kooitje op het strand haalde talloze kranten.

Een prestatie waar veel goede doelen van dromen. Zonder achtergrond in sales was het haar niet gelukt, zegt Hölsken. "Roelof is van het beleid, ik reisde het hele land af om sponsors te vinden. We begonnen in 2008 aan het begin van de crisis: slechter kon niet."

'Je moet ook wat teruggeven'

Toch hield het team vol en ondersteunt het inmiddels 14 partnerorganisaties. "Alle betrokken partijen ondersteunen onze stichting en dragen ons een warm hart toe. Dit zorgt ervoor dat het geld dat binnenkomt direct gaat naar het goede doel: meisjes bevrijden uit de kinderprostitutie."

Om ervoor te zorgen dat al die sponsoren ook betrokken blijven bij de stichting is aftersales heel belangrijk, vertelt ze. "Eigenlijk ben je bezig met dienstverlening. Je kunt niet alleen maar dingen aan ze vragen, je moet ook wat terug geven: aandacht, publiciteit of bijvoorbeeld een ambassadeur die even langskomt."

Een onderwerp als kinderprostitutie is geen gemakkelijk onderwerp om donoren betrokken bij te houden. Wie een pessimistische bril opzet kan al snel denken: wat heeft het voor zin? "Als je kijkt op macro-economisch niveau kan je dat denken, maar als je het kleiner bekijkt dan zie je een duidelijk verschil tussen iets en niets doen. Onze uitdaging is om ervoor te zorgen dat onze ambassadeurs en sponsors ook de toegevoegde waarde voelen van wat we doen", zegt ze.

'Ooit wil ik iets anders doen'

Het werk houdt nooit op. "Sommige dingen gaan in de avonden en weekenden door." Maar aan stoppen denkt ze niet. "Ik heb het gevoel dat ik iets terug moet geven omdat ik behoor tot de 2 procent van de mensheid die het geluk heeft om in een welvarend land te wonen", zegt Hölsken.

Toch zou ze ooit wel iets anders willen doen. "Uiteindelijk is mijn grootste wens dat de kinderprostitutie wereldwijd stopt en dat wij ons als stichting kunnen terugtrekken in alle landen waar wij nu actief zijn. Ik denk alleen dat ik dit niet meer mee mag maken in dit leven."

Bron • RTL Z