Business

Hoe een kopje koffie leidde tot een landelijke sollicitatieclub

Frederieke Hegger • 04 januari 2017 19:39 @frederiekeh

Beeld ©

De 31-jarige Pieter Vermeer zat drie jaar geleden nog thuis zonder baan. Nu runt hij een club van 5000 werkloze hoogopgeleiden die elkaar helpen een toffe baan te vinden. "Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten, maar zo’n periode juist omarmen."

Pieter Vermeer werkte pas net een paar jaar, toen hij te horen kreeg dat hij zijn baan kwijt ging raken. Met de bouwsector ging het niet best in 2013 en als 27-jarige architect ben je dan al snel de sjaak. Vermeer was dan ook niet de enige. Twee vrienden uit zijn hockeyteam, tevens werkzaam in de bouwsector, kwamen ook thuis te zitten.

Om te voorkomen dat ze 'alleen maar zouden netflixen en playstationen' besloten ze elke week samen een kop koffie te gaan drinken. Het bleek een uitstekende stok achter de deur voor hun sollicitatie-activiteiten. "Je kon natuurlijk niet daar aankomen als je de hele week niks gedaan had."

Van koffie naar beweging

Langzaam maar zeker werd hun groepje steeds groter. Vrienden van vrienden waren ook werkloos, maar hadden geen zin om als een zoutzak thuis te zitten. Onder de groep werklozen bleek ook een hoop kennis te zitten: de één was goed in het opkalefateren van je Linkedinprofiel, de ander bleek een netwerkkoning. Koffiesessies werden workshops en het groepje werd een Utrechtse beweging.

Toen een aantal Amsterdammers hoorde van deze sollicitatieclub in Utrecht, wilden ze dezelfde activiteiten in hun stad gaan organiseren. En zo ging het balletje rollen. Inmiddels zit Vermeers organisatie, onder de naam De Broekriem, in 25 steden. In totaal zijn er 5000 werkloze leden, waarvan 100 vrijwillige eventmanagers die elk eens per maand een workshop moeten organiseren. In december won de stichting de prijs voor beste landelijke vrijwilligersorganisatie

Uitbreiding 

Vermeers twee hockeyvrienden zijn weer aan de slag in de bouw; hijzelf heeft ervoor gekozen fulltime de stichting te runnen. Dat hun wekelijkse koffiesessie zo uit de hand gelopen is verbaast hem nog steeds. "We zijn echt organisch gegroeid. We hadden nooit de intentie om een landelijke organisatie te worden."

Inmiddels is uitbreiding wel één van de doelen voor de toekomst. Afgelopen jaar werden er in totaal 662 trainingen georganiseerd, Vermeer wil in 2017 de 1000 stuks bereiken. "Steeds meer mensen zijn aan het jobhoppen. Je moet dan niet bij de pakken neerzitten, maar zo’n periode juist omarmen. Dit is de tijd om bij te leren en proactief te zijn. Verbeter je Linkedinprofiel, ontmoet nieuwe mensen, ga je huis schilderen."

Vrijwillige bijdrage

Lid worden van De Broekriem kost geen geld; er wordt wel een zelfgekozen bijdrage gevraagd zodra je de club weer verlaat omdat je een baan hebt gevonden. "Dan zeggen we: 'Tot nooit. Ik hoop je nooit meer te zien'." Naast de vrijwillige bijdragen van vertrekkende leden ontvangt de stichting geld van gemeenten die subsidie verlenen en betalen voor diensten.

In 2016 verlieten er 1047 mensen De Broekriem nadat ze een baan hadden gevonden. Vooral de eventmanagers, die de workshops organiseren, vinden snel een baan, ziet Vermeer. "Zo’n proactieve houding heeft een positief effect." Zij geven dan weer het stokje door aan andere vrijwilligers.

Bereikt geen laagopgeleiden

Vermeer hoopte in het begin, naast middel- en hoogopgeleiden, ook lageropgeleiden in de community te krijgen, maar dat lukte niet. "We hebben het met elkaar over elevator pitches, Linkedin. Dat soort trainingen trekt toch vooral hogeropgeleiden."

Ook mannen laten het een beetje afweten: het ledenbestand bestaat voor 60 procent uit vrouwen. "Veel van de leden deden eerst iets in de HR of communicatie; dat zijn met name vrouwen, en die trekken weer 'soortgenoten' aan. Mannen zijn misschien ook wat trotser en denken: ik red het wel, zo vanuit huis."

Advies: assertief zijn

Maar dat is nou juist niet wat je moet doen, stelt Vermeer. De meest voorkomende fout die hij ziet langskomen: passiviteit.

"Iedereen heeft wel keurig zijn Linkedinprofiel ingevuld en een Twitteraccount aangemaakt, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Je moet assertiever zijn: met mensen die bij een leuk bedrijf werken koffie gaan drinken bijvoorbeeld. En dan niet gelijk vragen om een baan, maar gewoon vragen naar zijn of haar werk. Daar wil iedereen wel over vertellen. Je moet goed worden in netwerken. En je eigen talenten niet onderschatten."

Bron • RTL Z