Business

Wat moet je doen als je blundert tijdens een sollicitatiegesprek?

Michaël Niewold • 18 november 2016 14:43 @michaelniewold

Een intercedent van een uitzendbureau spreekt met een werkzoekende. Beeld © Archieffoto ANP

Iedereen heeft wel eens zo'n moment: je zit midden in een sollicitatiegesprek dat bepalend kan zijn voor je toekomst. En opeens heb je een black-out, noem je per ongeluk de naam van de concurrent of vraag je wat de directeur van het bedrijf 'nu eigenlijk doet'. Wat doe je dan en heeft het zin om een nieuw gesprek te vragen?

Wees eerlijk, geef je fout toe en ga er vooral geen heel verhaal omheen breien, is het belangrijkste advies. "Degene met wie je spreekt, zal er echt wel begrip voor hebben, het zijn ook gewoon mensen", legt recruiter Ellen Leeuw uit. "Vertel dat je zenuwachtig bent, dat is volkomen logisch."

Probeer in ieder geval niet om heel krampachtig fouten te voorkomen, raadt Ramon de Meijer van de Recruiter aan. "Je wilt iets van jezelf laten zien en dat gaat beter als je ontspannen bent. Als er iets mis gaat, wees er eerlijk over, dat komt alleen maar sterker over", vindt hij.

'Foutje herstellen getuigt van lef'

Dat wordt beaamd door Leeuw: "Als je het initiatief neemt om een foutje te herstellen, dan getuigt dat juist van lef." Extra bonus volgens haar: "Je zult dan in ieder geval waarschijnlijk feedback krijgen en daar leer je van."

Het noemen van de naam van een concurrent is inderdaad niet zo handig, want behalve dat het pijnlijk is, rijst dan ook de vraag of de sollicitant zich goed heeft voorbereid. "Maar als iemand zich netjes verontschuldigt, zou dat geen reden zijn om iemand niet door te laten gaan naar de volgende ronde", voegt Leeuw er aan toe.

'Toon initiatief'

En als het niet lukt om een foutje tijdens het gesprek te herstellen, wanhoop niet. Zolang je uit jezelf actie onderneemt, zal je toekomstige baas je best vergeven: "Ik heb wel eens een kandidaat geïnterviewd en die zei iets waarvan ik dacht: oh, dat is bijzonder", vertelt De Meijer. "Hij belde twee uur later terug om het recht te zetten. Het ging om iets kleins, maar het maakte hem uiteindelijk wel sterker."

Soms is een foutje nodig om jezelf te bewijzen, verwijst hij naar Max Verstappen's legendarische race in Brazilië. "Hij had misschien wel eerste kunnen worden, maar door die foute bandenwissel kon hij veel beter laten zien hoe goed hij was", aldus De Meijer.

Thumbnail

Formule 1-coureur Max Verstappen excelleerde in de Braziliaanse regen. (Foto: AFP)

Ook Leeuw denkt dat een telefoontje om een fout te herstellen geen kwaad kan. "Het is daadkrachtig als een sollicitant z'n fout zelf toegeeft. We zijn allemaal mensen en maken allemaal fouten", zegt Leeuw. Ze raadt wel aan om te bellen, mailen is onpersoonlijk en de manager die het gesprek afnam heeft wel meer te doen. "Vraag het om feedback, neem de lead", zegt ook De Meijer. "Dan laat je zien dat je wilt leren van je fouten en niet de schuld buiten jezelf legt."

Er zijn wel risico's verbonden aan bellen na je gesprek, vindt hij. Want als je gesprek echt slecht ging, vindt de interviewer het zonde van de tijd. "Maar ging het juist best goed, dan kom je onzeker over en dan schiet het z’n doel voorbij", legt hij uit.

Absolute no-go volgens De Meijer is pas bellen om het uit te leggen als je al bent afgewezen: "Dan toon je je een slechte verliezer."

Meer bij RTL Z:

Bron • RTL Z / Michaël Niewold