Business

Boris Lange is zzp'er van het jaar: de 'viral king van Nederland'

01 april 2017 18:07

Boris Lange (midden) helpt bedrijven met het maken van slimme internetcampagnes en is daarin volgens de jury 'waanzinnig succesvol'. Beeld ©

Met de internetfilmpjes die hij voor bedrijven maakt bereikte hij in de afgelopen twee jaar 130 miljoen mensen in 22 landen en nu is Boris Lange gekozen tot zzp'er van het jaar.

Wie kent niet het filmpje waarin Lange naar een museum voor moderne kunst gaat en een schilderij uit de street art collection van Ikea meeneemt. Sommige bezoekers van het museum zien er van alles in en eentje zou er wel 2,5 miljoen euro voor willen betalen.

Maar Lange maakt ook filmpjes voor bijvoorbeeld Tele 2. Dat is niet meteen bedoeld om Nederlanders een abonnement in hun gezicht te drukken, maar meer op sympathie op te wekken.

Begon op zijn 17e

Het begin alweer tien jaar geleden, Lange was 17 en hij en een vriend zagen een advertentie waarin jongeren werden gevraagd om filmpjes te maken. Hun filmpje werd in één dag 300.000 keer bekeken en de aanbiedingen stroomden binnen.

De markt voor filmpjes voor bedrijven op internet is in de afgelopen tien jaar enorm gegroeid. Bedrijven hadden vroeger nauwelijks budget voor youtube-video's, maar dat is wel veranderd.

Bor in Stockholm

Lange is net terug van een reis voor een youtube-video voor Tele 2. Lange maakte al een aantal filmpjes voor Tele 2 en daar ging hij naar Stockholm, Berlijn, Lissabon en Tel Aviv en daar regelde hij alles via apps op zijn telefoon. De naam Tele 2 valt nauwelijks, maar de slogan 'niet omdat het moet, maar omdat het kan' wel, zodat je als kijker van de video wel weet om welk bedrijf het gaat.

De prijs Zzp'er van het jaar wordt uitgekeerd op de Dag van de Zzp'er.

Bron • RTL Z