Life

Woede en geldproblemen door fout Belastingdienst: 'Smeerlappen'

Matthias Pauw & Agnes de Goede • 14 februari 2020 17:00

Het hoofdkantoor van de Belastingdienst in Den Haag, Beeld © ANP

Het zonder waarschuwing vooraf per direct stoppen van de voorlopige teruggave heeft bij talloze mensen tot frustratie en zelfs acute problemen geleid. "Smeerlappen", zegt een gedupeerde over de Belastingdienst.

Uit onderzoek van RTL Z bleek vandaag dat de Belastingdienst de maandelijkse voorlopige teruggave van 124.000 mensen heeft stopgezet dit jaar, zonder waarschuwing vooraf. Dat aantal is veel hoger dan andere jaren, door een nieuwe strenge regel die de Belastingdienst hanteert.

Onterecht stopgezet

De Belastingdienst stopt die teruggaven, om te voorkomen dat mensen onterecht geld krijgen dat later moet worden terugbetaald. Maar duidelijk is dat in duizenden gevallen de teruggave onterecht is stopgezet en mensen vaak geen kans hadden om de fout van de fiscus op tijd te herstellen.

Doordat veel mensen pas hoorden dat ze hun geld niet kregen op het moment dat ze het eigenlijk al op de rekening hadden verwacht, dreigen sommigen ook acuut in de problemen te komen.

'Een hoop geld'

Het nieuws viel Patty (achternaam bekend bij de redactie) en vele duizenden andere mensen dan ook rauw op het dak. "Ik ben alleen maar van baan gewisseld, maar moet nu ruim 100 euro missen", zegt ze tegen RTL Nieuws. "Dat is voor mij een hoop geld. Ik ben maar alleen."

Ook Patty werd slachtoffer: '113 euro mis ik nu. Dat is voor mij een hoop geld'.

Hard nodig voor zieke dochter

Een gedupeerde laat weten dat ook haar teruggave opeens was gestopt, maar dat ze het geld hard nodig heeft om (dure) boodschappen te kopen voor het dieet van haar ernstig zieke dochter.

"Elke euro is er 1."

"Dat krijg ik allemaal niet vergoed, dus dat de belasting ineens stopt met betalen komt echt niet goed uit. Ik zal kijken of het terug te draaien is, want elke euro is er weer 1." En: "Het valt gewoon vies tegen."

Willekeur

Een ander windt er geen doekjes om: "Smeerlappen", noemt Nicole de mensen van de Belastingdienst. Na 15 jaar gewoon teruggave te hebben gehad, werd vorig jaar de teruggave uit het niets stopgezet. "Zonder enige reden. Helemaal niks", bezweert ze. Volgens haar vertelde een medewerker haar dat er 'willekeurig mensen uitgepikt werden'.

Nadat ze een nieuwe aanvraag had gedaan, moest ze uiteindelijk nog acht maanden wachten tot ze haar geld weer kreeg, 150 euro per maand. "Dat is best veel voor mij en mijn kleine meid", aldus de alleenstaande moeder.

"Smeerlappen"

Waarom?

En zo zijn er nog vele reacties binnengekomen. Vrijwel iedereen zegt geen enkele waarschuwing vooraf te hebben gekregen. Al te vaak wisten ook de medewerkers van de Belastingdienst niet te vertellen waarom nou opeens de geldkraan werd dichtgedraaid.

Bianca (44) uit Zoetermeer bijvoorbeeld: "Ik kreeg een brief met als dagtekening 15 januari. Er stond in de brief dat ik geen voorlopige teruggave meer krijg. Waarom? Geen idee. Het scheelt me per maand 100 euro."

Een boel geld, voor Bianca. "Ik heb een koopappartement. Door een reorganisatie van het verzekeringsbedrijf waar ik werkte, ben ik mijn baan kwijtgeraakt. Ik kom dus elke maand al tekort. 100 euro is een hoop geld dat ik misloop. En ik weet ook niet waarom."

Gedupeerde Mark van der Drift. Beeld © RTL Z

400 euro minder

Voor Mark van der Drift is het erg herkenbaar. "In januari kreeg ik opeens een brief dat mijn voorlopige teruggave helemaal was stopgezet. Zonder opgaaf. Ik snapte er niets van. De toon van de brief irriteerde me ook. Geen reden, niets."

En het gaat niet om niets. Mark loopt maandelijks nu 400 euro mis. "We hebben het niet slecht, maar in ons budget houden we toch rekening met dit geld. En het vertrouwen in de Belastingdienst is toch wel een beetje geschaad. En het kost weer een hoop werk om het allemaal terug te zetten."

Moet beter

De nieuwe staatssecretaris van Financiën, Hans Vijlbrief, heeft inmiddels beterschap beloofd. "Dat had anders gemoeten. Dat gaan we volgend jaar beter doen", zei hij vanmorgen.

"Het is te laat gekomen, dat bericht", vervolgde Vijlbrief over de manier waarop de Belastingdienst over de ingrijpende wijziging met mensen heeft gecommuniceerd. "Ze hebben wat veranderd aan de criteria, dat had dan eerder gemeld moeten worden." Wie bang is dat er bij hem of haar ook iets is misgegaan, kan alsnog een voorlopige aanslag aanvragen, adviseert de fiscus.

Bron • RTL Z