Life

Lastiggevallen op LinkedIn? Dit doe je ertegen

Judith Laanen • 22 januari 2020 13:15

Beeld © Getty Images

In de kroeg aangesproken worden op je uiterlijk, dat is niets nieuws. Maar ook de zakelijke netwerksite LinkedIn wordt geregeld gebruikt om amoureuze toespelingen te maken. Dat is tegen het zere been van zowel experts als LinkedIn zelf. Dit kun je er tegen doen.

Pedagoog Nurcan Akcora is pas vier maanden actief op LinkedIn, maar de maat is nu al vol. Haar inbox loopt zo vaak vol met ongewilde avances dat ze er een bericht over plaatste, op datzelfde platform:

Het bericht dat Nurcan op LinkedIn plaatste over lastig gevallen worden. Beeld © Screenshot RTLZ
En een voorbeeld van een bericht dat Nurcan kreeg via LinkedIn. Beeld © Screenshot RTLZ

Nare reacties

"Dit kan gewoon echt niet. Ik wil het nu laten horen, want hier is LinkedIn niet voor bedoeld. Voor mij is LinkedIn zakelijk of om je netwerk op de hoogte te houden", zegt ze. Inmiddels heeft ze bijna 1400 likes en reacties gekregen en is haar post meer dan 200.000 keer bekeken.

LinkedIn als datingsite gebruiken is niet nieuw

Er zijn mensen die vinden dat LinkedIn een van de grootste datingsites is, en vergelijken het met netwerkborrels waar 'waar hormonen welig tieren en waar menig, niet zakelijke relatie wordt aangegaan'.

Er zijn ook datingplatforms die gebruik maken van LinkedIn, vanwege de betrouwbaarheid van de profielen. Sommigen hebben daten op LinkedIn als experiment geprobeerd voor een verhaal, anderen spraken jaren geleden al van een trend, en op het platform zelf zijn er ook video's over.

'Laatste plek waar je het zou verwachten'

Daten op het platform is tegen het zere been van Perry van Beek, LinkedIn-marketingexpert die al tien jaar trainingen geeft over het platform. "Het stoort me enorm, het ondermijnt de professionaliteit van het platform. Dit komt overal op sociale media voor, maar dat mensen Tinder en LinkedIn verwarren is dom."

"LinkedIn is de laatste plek waar je dit zou verwachten, maar het komt wel voor", vertelt Marcel Molenaar, country manager Benelux bij het platform. Hij nam na de post contact met Ackora op en raadde haar aan de leden die zich misdragen te rapporteren.  

LinkedIn: rapporteer mensen die zich misdragen

LinkedIn heeft wereldwijd 660 miljoen leden, waarvan 8 miljoen in Nederland. De afgelopen zes maanden werd wereldwijd 16.626 keer gemeld dat iemand was lastiggevallen, blijkt uit het halfjaarlijkse community report van het platform.

Account geschorst

Meldingen over ongepaste berichten worden namelijk gecontroleerd op de gebruikersvoorwaarden. Als iemand over de schreef is gegaan, kan het account geschorst worden. "98 procent van de accounts die worden aangemaakt die fake zijn, filteren we er al uit voordat ze live gaan."

Molenaar benadrukt dat LinkedIn dus wel degelijk wat met de meldingen die binnenkomen doet. "Mensen die dit soort gedrag vertonen, doen dit niet eenmalig. Die hebben blijkbaar de gewoonte ons platform zo in te zetten. Dus het helpt extra als je het meldt."

Dit kun tegen ongewenste berichten doen

Gebruikers van het platform krijgen zelf al een boel opties om zichzelf te wapenen tegen dit soort berichten, maar zijn daar lang niet altijd van op de hoogte, vertelt Molenaar. Daarom deze tips:

  • Als je een bericht krijgt van iemand die geen connectie is: je kunt via de drie puntjes in de bovenhoek het bericht negeren maar ook melden.
  • Je kunt ook ongewenste berichtstuurders blokkeren. Je bent dan onvindbaar voor hen op het platform, maar via Google natuurlijk nog wel.
  • Je kunt bij een ongevraagd verzoek ook op 'ik ken deze persoon niet' klikken. Er gaat een melding uit naar LinkedIn en als er een patroon ontstaat, kunnen die mensen anderen niet meer lukraak uitnodigen.
  • Als je posts tegenkomt die niet in de haak zijn, klik op de drie puntjes bij een bericht om te rapporteren.
  • Voor het instellen van je profiel: ga naar je privacy-instellingen en stel in dat mensen je alleen met mailadres kunnen toevoegen, of voor wie en hoe je profielfoto of achternaam zichtbaar zijn.

En denk ook hier nog even aan

LinkedIn-expert Van Beek adviseert ook om 'mensen bekeken ook' (of: 'people also viewed' als je het platform in het Engels gebruikt) uit te zetten. Dat is een lijstje met vergelijkbare profielen, rechts op je pagina. Ten eerste heb je geen invloed op wie getoond wordt, ten tweede kunnen ook je concurrenten te zien zijn.

Wat betreft je profielfoto: die kan van invloed zijn, zegt Van Beek. Foto's van jezelf in bikini of zwembroek als je geen surfplankbedrijf runt zijn 'niet zo handig' op een professioneel netwerk. "Dan wek je misschien een verkeerde indruk."

'Name and shame them'

Als laatste optie, als echt niks werkt, raadt Van Beek aan mensen te namen en shamen. "Zet ze tegen die schandpaal als ze doorgaan. Iedereen ziet dat, dan schamen ze zich kapot."

Bron • RTL Z