Life

Black Friday blijkt Black Fri-nee voor Mediamarkt: bestellingen vertraagd

18 december 2019 16:27

Beeld © ANP

Door de grote drukte rond Black Friday en sinterklaas zitten veel klanten van de Mediamarkt dagen en soms al weken te wachten op hun bestelling. Op sociale media regent het klachten aan het adres van de elektronicazaak.

Mediamarkt rekende er vooraf wel op dat het erg druk zou zijn met Black Friday in de webshop. Klanten werden gewaarschuwd om op tijd te bestellen en levertijden werden aangepast als die opliepen. 

20 dagen wachten op controller

Maar dit bleek niet genoeg. Voor veel klanten loopt de daadwerkelijke levertijd veel verder op dan de 1 tot 2 werkdagen die hun beloofd werd, en veel van hen zitten nog steeds te wachten op hun bestelde spullen.

Een van de klanten van de Mediamarkt bestelde voor sinterklaas een Playstation-controller die nog altijd niet bezorgd is. "Ik vertelde mijn kind dat sinterklaas de controller met de post opstuurt. Nu wacht hij al 20 dagen bij de brievenbus", zegt de klant tegen RTL Z. 

Klachten op sociale media

Op Facebook en Twitter zijn veel reacties van mensen die nog steeds wachten op de producten die zij met Black Friday bestelden. Tientallen klanten klagen onder berichten op sociale media waarin Mediamarkt klanten op de hoogte brengt van de mogelijke vertraging. 

Zij zijn niet te spreken over de slechte communicatie. In sommige gevallen worden zij van het kastje naar de muur gestuurd, zonder dat zij goed worden geholpen. Mediamarkt zegt dat er extra mails zijn gestuurd voor de gevallen waarin de spullen vertraagd zijn. Het team dat de problemen oplost en contact heeft met klanten werkt hard aan het oplossen van de problemen, laat een woordvoerder weten.

Volgens Mediamarkt gaat het trouwens om enkele tientallen klanten die met de gebakken peren zitten.

Problemen in de keten

Dat het langer duurt dan normaal, komt door problemen bij het distributiecentrum van Mediamarkt en bij de bedrijven waarmee die samenwerkt om de pakketjes te bezorgen, zegt een woordvoerder. 

"Dat is voor de klant geen bevredigend antwoord, want die wil zijn product op tijd hebben. Daar zijn we niet in geslaagd. Een groot team is er nu dagelijks mee bezig om die problemen op te lossen. Het leeuwendeel is opgelost, waar dat niet zo is werken we aan een alternatief of oplossing."

'Geen geld terug'

De man die de controller kocht, wilde de bestelling annuleren en vroeg zijn aankoopbedrag terug. Maar telefonisch kreeg hij te horen dat dit niet kon, omdat het 'in proces stond' om verzonden te worden. "Ik vind het belachelijk dat het bedrijf zo met zijn klanten omgaat."

Dat is niet zoals het hoort te gaan, beaamt de woordvoerder van de Mediamarkt. "Normaal gesproken is het geld meteen overgeboekt. We hebben geen signalen dat dat proces vertraging oploopt. Mensen kunnen dus annuleren en hun geld terugkrijgen." 

Bron • RTL Z