Life

Wat kan jouw auto bijdragen aan de oplossing voor de stikstofcrisis?

05 november 2019 16:43

Beeld © ANP

De bouw moet door, dus dan moet de auto maar stil blijven staan. Het kabinet verkent 'onorthodoxe maatregelen' om de stikstofcrisis het hoofd te bieden. Twaalf autoloze zondagen zouden op tafel liggen. En dat is niet het enige gedachte-experiment waar automobilisten rekening mee moeten houden. Forenzen met een auto kunnen hun borst natmaken.

Nederland moet alles op alles zetten om de uitstoot en neerslag (of depositie) van stikstof te verminderen. De landbouw is de grootste veroorzaker van stikstof, maar ook het wegverkeer doet een flinke duit in het zakje.

Als het gaat om stikstofdepositie zijn automobilisten jaarlijks goed voor 105 mol per hectare per jaar. 'Mol' is de eenheid waarin stikstof wordt uitgedrukt. Hoe gaat het kabinet die 105 mol omlaag brengen?

Autoloze zondag?

Een zondag per maand niet autorijden: volgens het AD zou het kabinet de mogelijkheid om twaalf zondagen per jaar de auto te laten staan onderzoeken.

Dat is een forse verandering. Zo'n zondag zonder auto is wel eens eerder geopperd, bijvoorbeeld door regeringspartij ChristenUnie, samen met Groenlinks. Maar dan ging het 'slechts' om één autoloze zondag per jaar.  

Het is dus de vraag hoe serieus het idee voor een maandelijkse dag zonder auto's is? Maar stel, het wordt ingevoerd: wat levert dat dan op? Volgens het AD schelen die twaalf autovrije dagen 2 mol per hectare per jaar. Het RIVM en TNO willen dat niet bevestigen.

Verlagen maximumsnelheid?

Een ander idee is de verlaging van de maximumsnelheid. Dat is in elk geval een veelgehoord advies, in de stikstofcrisis. De commissie-Remkes, TNO en een paar politieke partijen suggereerden het al.

Zelfs voor de VVD is 130 kilometer per uur rijden niet meer heilig. "Liever niet, maar ik wil er serieus naar kijken als iemand mij aantoont dat je daarmee bijvoorbeeld de bouwsector redt", zegt fractievoorzitter Klaas Dijkhoff tegen De Telegraaf.

Auto's die langzamer rijden stoten minder stikstof uit

Duidelijk is dat een lagere maximumsnelheid winst oplevert in de stikstofimpasse. Auto's die langzamer rijden stoten minder stikstof uit. Ook minder CO2 trouwens.

Wat het precies doet? Dat is onduidelijk. Stikstofdeskundige Jan Willem Erisman (Louis Bolk Instituut) raamt dat de uitstoot daalt met 4 procent, maar zowel TNO als het RIVM kunnen desgevraagd geen harde cijfers leveren.

In elk geval zou het genoeg zijn om de bouw van 75.000 woningen weer mogelijk te maken, wist RTL Nieuws vorige week te melden. Bouwprojecten liggen nu stil, vanwege de stikstofcrisis.

Een autoloze zondag, langzamer rijden: zet dat zoden aan de dijk?

Op korte termijn wel. Deze kleine beetjes kunnen ervoor zorgen dat de bouw weer aan de slag kan met het bouwen van nieuwe woningen. De huizenmarkt is krap, dus die nieuwbouwhuizen zijn hard nodig.

Op het totale plaatje gaat het om klein bier. Stel, de depositie van stikstof daalt met die 2 mol per hectare per jaar, dan blijft het wegverkeer nog steeds verantwoordelijk voor zo'n 6 procent van de totale stikstofdepositie.

Verkeerskundigen sommen wel de bijkomende voordelen op van een lagere maximumsnelheid: minder CO2-uitstoot, veiliger en - jawel - minder files.  

Staan er na de boze boeren en boze bouwers straks boze bestuurders op het Malieveld?

Lekker hard rijden: sommige mensen beschouwen het als een fundamenteel mensenrecht. Ondanks het doorbreken van het taboe door fractieleider Dijkhoff blijft het bij bijvoorbeeld de VVD gevoelig liggen om de maximumsnelheid te verlagen. Het was tenslotte de VVD die erop stond de snelheid enkele jaren geleden juist te verhogen.

Beeld © ANP

Verkeersorganisaties staan niet te juichen bij het idee. De Rai Vereniging vond het eerder 'onvoldoende bewezen' dat een lagere snelheid stikstofuitstoot scheelt. De ANWB noemde de snelheidsverlaging al een 'kleine pleister op de grote stikstofwond'.

Een Malieveld vol boze automobilisten lijkt vooralsnog niet te verwachten. Uit een peiling van Maurice de Hond blijkt een meerderheid voor het verlagen van de maximumsnelheid te zijn, als dat CO2-uitstoot scheelt. De gevolgen voor stikstof zijn in zijn vraag niet meegenomen.

Wat nog meer?

Andere manieren om het wegverkeer minder stikstof te laten uitstoten en deponeren zijn bijvoorbeeld het sneller repareren van kapotte en verouderde benzinevoertuigen, betere controle voor vrachtwagens, stimuleren van elektrisch rijden.