Life

Netflix wil meer abonnees, pompt 520 miljoen in drie megafilms

30 juli 2019 15:37

De cast van de Netflix Original 'Bird Box'. Beeld © Getty Images

Streamingsdienst Netflix wil het slechtere tij keren en meer in te zetten op eigen films. Het bedrijf stopt zeker 520 miljoen dollar (466 miljoen euro) in drie potentiële kaskrakers. Op die manier wil het meer abonnees aantrekken en de concurrentie aangaan met grote Hollywood-studio's.

Dat meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen. De films zullen niet gemaakt worden om volle bioscoopzalen te trekken, al zullen ze wel in sommige bioscopen te zien zijn. Ze zijn vooral bedoeld om meer abonnees te trekken. 

Slecht tweede kwartaal 

Netlfix heeft een slecht tweede kwartaal achter de rug. In de VS daalde het aantal abonnees en het aantal nieuwe, betalende klanten steeg buiten de VS niet met de verwachte 5 miljoen maar met 2,8 miljoen.

Succes 'Bird Box' evenaren

Van het filmbudget gaat bijna 200 miljoen dollar naar de actiefilm Red Notice met acteur Ryan Reynolds, 150 miljoen dollar is voor de film 6 Underground en de rest gaat naar The Irishman van Martin Scorsese, bericht de zakenkrant. 

Volgens Netflix zijn films goed voor een derde van het kijkgedrag. Het wist al een recordaantal kijkers te trekken met de thriller en Netflix-film Bird Box. Deze film zou alleen al in de eerste week door een derde van de 130 miljoen abonnees wereldwijd bekeken zijn.

Concurrentie Hollywood en Disney

Deze film werd volgens The Wall Street Journal niet als potentieel commercieel succes gezien door studio's in Hollywood.

En dat is niet is net de enige film waar de gevestigde filmproducenten hun neus voor zouden hebben opgehaald. Ook Triple Frontier zou niet voor hetzelfde budget door Hollywood gemaakt willen worden. Netflix trok de portemonnee wel en de film werd 63 miljoen keer bekeken. 

Netflix heeft niet alleen concurrentie van Hollywood, maar ook van andere streamingsdiensten. En er komt alleen maar meer concurrentie bij. Zo komt Apple dit najaar de drukke markt op met een eigen streamingdienst. 

Miljarden voor content

Het wil hierop originele content laten zien en dat van partners als HBO en Starz. Ook Disney komt dit jaar met een dienst, waar uiteindelijk alle films van de maatschappij op te zien zullen zijn.

Analisten van Goldman Sachs schatten dat Netflix voor dit jaar een budget heeft van tussen de 12 en 13 miljard dollar heeft voor alle content. 

Bron • RTL Z