Life

Welke stad biedt het meest voor Songfestival? Bidbooks vandaag bij NPO

10 juli 2019 06:24

Duncan won in 2019, maar waar treedt hij volgend jaar op als pauze-act? Beeld © ANP / RTL Z

Vijf steden, één songfestival. Vandaag is de deadline voor het inleveren van het zogenoemde bidbook, waarin vijf steden zichzelf presenteren als gaststad voor het Eurovisie Songfestival dat Nederland volgend jaar organiseert. In Maastricht, Rotterdam, Arnhem, Utrecht en Den Bosch houden ze de adem in. 

Want zal het genoeg zijn? Naast logistieke eisen aan de locatie van een van de grootste muziek- en entertainmentevenementen ter wereld zal de gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020 ook een zak geld mee moeten brengen. Om die reden vielen Breda, Den Haag, Leeuwarden en Amsterdam af. 

Forse investeringen

Maastricht, Rotterdam, Arnhem, Utrecht en Den Bosch zijn nog in de race, laat een woordvoerder van de NPO weten aan RTL Z. En die steden schuwen niet forse investeringen te doen in de organisatie van het Eurovisie Songfestival. De vraag die het bidbook moet beantwoorden is: hoeveel wil de stad voor rekening nemen? 

Burgemeester Ahmed Aboutaleb verklapte tegenover het AD Rotterdams Dagblad minstens 15 miljoen euro in het ESF te willen steken.

Affiches in Hilversum

Ook Maastricht trekt de portemonnee om de aandacht op zich te vestigen, onder andere met een opvallende micro-campagne op een zeer zorgvuldig uitgekozen locatie.

Op weg naar het Hilversumse Mediapark, precies daar waar de beslissing over de gaststad volgende maand valt, kom je affiches tegen die de kandidatuur van Maastricht aanprijzen.

"Die hangen inderdaad niet in Winschoten", reageert een woordvoerder desgevraagd. "We denken goed na over wat we doen. We nemen onze kandidatuur heel serieus. Maar het gaat uiteindelijk om wat er in het bidbook staat."

Op weg naar het Mediapark in Hilversum kom je deze affiches tegen. Beeld © RTL Z

Het songfestival organiseren kost volgens kenners minstens 20 miljoen euro, maar meer mag natuurlijk ook. De bereidheid geld te pompen in het songfestival zal een belangrijk criterium zijn voor het comité van de NPO dat de bidbooks de komende tijd gaat beoordelen. 

Tussen de 5 en 15 miljoen euro

Uitvoerend producent Sietse Bakker is lid van dat comité. Hij rekent erop dat de gaststad een bedrag van tussen de 5 en 15 miljoen euro meebrengt, zegt hij in De Telegraaf.

Gaststad zijn is dus een duur grapje, maar het levert ook wat op. Tegenover die miljoenen staan ook een hoop inkomsten. In de eerste plaats het geld dat de songfestivalkaravaan komt uitgeven aan zaken als hotelovernachtingen en restaurantbezoek. 

Maar steden verwachten ook veel toeristen op de lange termijn. Europeanen die na het kijken van het Eurovisie Songfestival, met prachtige plaatjes van stad X of Y, zin krijgen in een citytrip. "Als je al die minuten dat je wereldwijd op televisie bent zou kopen, dan ben je 120 miljoen euro kwijt aan reclame-zendtijd", aldus burgemeester Aboutaleb tegen het Rotterdams Dagblad.   

Haag van affiches

Zijn stad is bereid 15 miljoen euro ter beschikking te stellen, volgens die krant. Andere steden houden de kaken stijf op elkaar. In Maastricht is de gemeenteraad 'vertrouwelijk geïnformeerd' over de investering die de Limburgse stad bereid is te maken, vertelt een woordvoerder aan RTL Z. Welk bedrag Maastricht bereid is te investeren is dus geheim.

Ook wat de posteractie rondom het Hilversumse Mediapark kost is niet bekend, al kost zo'n campagne doorgaans maximaal enkele duizenden euro's, melden bronnen aan RTL Z. 

De resterende steden overhandigen morgenochtend tussen 10.00 uur en 12.00 uur hun bidbooks aan de songfestivalorganisatie. Dat is live te volgen via RTL Nieuws

Video: Songfestival wordt dure grap

Bron • RTL Z / Sam Trompert