Life

Alleen al voor de wijnen kun je een vakantie naar Slovenië boeken

Kita van Slooten • 20 juli 2019 12:14 @kitavanslooten

Het Sloveense dorpje Smartno omringd door wijngaarden Beeld © Slovenian Tourist Board

Slovenië is hot. Zowel het land als de daar geproduceerde wijnen krijgen steeds meer naamsbekendheid. De wijnregio's zien het aantal toeristen toenemen en wijnproducenten openen hun kelders om te laten zien wat de Sloveense wijn zo bijzonder maakt.

Vorig jaar steeg het aantal Nederlandse toeristen dat Slovenië bezocht met maar liefst 22%, wat ons qua bezoekersaantallen op de vierde plaats zet, onder Italië, Duitsland en Oostenrijk.

Via mond-tot-mond-reclame wint het Midden-Europese land, dat tot 1991 deel uitmaakte van voormalig Joegoslavië, steeds meer aan populariteit. Nederlanders houden van de vriendelijke mensen, de robuuste kastelen, het groene landschap én van de Sloveense wijnen, want ook het wijntoerisme neemt toe.

Predjama Castle, het grootste grottenkasteel ter wereld Beeld © Kita van Slooten

Meer wijnkelders dan huizen

In de westelijke regio Goriška Brda hebben sommige dorpen meer wijnkelders dan huizen. En in die kelders gebeuren spannende dingen, want het druivenat uit deze regio wint elk jaar meer prijzen. Bij de prestigieuze Decanter Awards werden dit jaar 187 Sloveense wijnen bekroond en 57 daarvan komen uit Goriška Brda.

Eén van de winnaars is Marjan Simčič, die uit een familie van wijnmakers komt. Zijn wijngaard ligt in en om uit het dorpje Ceglo, waar je zo de grens met Italië overgaat. Het verlaten grenswachtershuisje en de verroeste slagboom staan er nog. Zoals veel van de wijnhuizen geldt ook hier dat je er als bezoeker een kijkje kunt nemen, als je vooraf even belt.

Wijn proeven bij Marjan Simčič Beeld © Kita van Slooten

Tussen de zee en de Alpen

Marjan's echtgenote Valerija Simčič legt uit dat zowel de ligging, de techniek en de bodem bepalend zijn voor de wijnen die in deze regio gemaakt worden. "Onze wijngaarden liggen precies tussen de zee en de alpen in en dat zorgt voor een ideaal klimaat." Zeker voor de lokale druif Rebula, die samen met andere witte wijnen dan ook 70 procent van de totale productie van Goriška Brda vormt.

"De witte wijn produceren we met rodewijntechnieken, wat inhoudt dat de schil van de druiven niet meteen van het sap gescheiden wordt, maar tijdens het fermentatieproces ook een invloed uitoefent." Bij de meeste witte wijnen is dat zogenaamde skin-contact tussen de 12 en 48 uur, maar soms ook veel langer. Zo ontstaan de amberkleurige wijnen, waar deze regio bekend om staat, want 'oranje' wijn is niks meer dan een witte wijn met een donkerder kleurtje.

Daarnaast hebben Simčič en de andere wijnmakers veel voordeel bij de mineraalrijke bodem, die door de Slovenen opoka wordt genoemd en bij de Italiaanse buren ponca heet. De mineralen geven de wijn een bijzondere smaak. Een smaak waar ze bij Simčič trots op zijn. Niet voor niets was dit de eerste Sloveense wijnmaker die ooit een gouden Decanter Award in ontvangst mocht nemen.

Wijngaard in Goriška Brda Beeld © Kita van Slooten

Alleen te koop op de terugweg

De laatste jaren zien ze bij Simčič, die 22 hectare aan wijngaarden bezit en jaarlijks zo'n 120.000 flessen produceert, de vraag vanuit het buitenland toenemen. "Wijn uit Italië heeft voor veel mensen automatisch een kwaliteitsstempel, terwijl Sloveense wijn van enkele kilometers verderop zich jarenlang heeft moeten bewijzen. Ook hebben we vanwege de politieke situatie heel lang geen mogelijkheid gehad om te exporteren."

Dat gebeurt inmiddels wel. De Verenigde Staten zijn de grootste afnemer van Sloveense wijnen. Daarna volgen de Italianen. "Het waren Italiaanse sommeliers die begin jaren '90 Sloveense wijnen aan hun clientèle lieten proeven. Zo is het balletje gaan rollen."

Tegenwoordig staan er ook steeds meer Nederlandse toeristen op de stoep, die wat flessen willen kopen voor thuis. Dat kan zeker, maar Valerija is wel streng. "Ik verkoop het alleen als ze op de terugweg naar huis zijn. Hebben ze nog twee weken Kroatië voor de boeg, dan zeg ik nee. Als die wijn met hoge temperaturen in de kofferbak ligt, blijft er niks van over. Zonde van het geld en vooral zonde van de wijn. Yoghurt ga je met 30 graden ook niet uren in je tas houden toch?"

Theodosius Forest Village Beeld © Kita van Slooten

'Nederlanders zijn ontdekkingsreizigers'

Vanuit Goriška Brda gaat de wijntoerist door naar Vipava Valley. Een autoritje van slechts veertig minuten, want Slovenië is klein en de afstanden zijn dus goed te overzien. Jani Peljhan organiseert in die regio actieve excursies met zijn tourbedrijf Wajdusna en hij weet nog goed dat zijn eerste klant een Nederlander was. "Jullie Nederlanders zijn ontdekkingsreizigers en duiken overal als eersten op. Mijn allereerste op maat gemaakte tour deed ik een paar jaar terug met een man uit Breda. Dit jaar komt hij terug met zijn vrouw."

Veel toeristen die via Peljhan een tour boeken combineren het actieve met een bezoek aan een wijnkelder, want ook hier is het wijntoerisme in opkomst. "Dan gaan we bijvoorbeeld eerste hiken, dan paragliden en eindigen we de tour met een wijnproeverij." De hike & wine tour is een populaire optie, waarbij je minstens even lang in de wijnkelder bent als aan de wandel.

Wijnkelder van Klet Brda Beeld © Kita van Slooten

Kwaliteit steeds belangrijker

De regio heeft naast wijn, de heuvelachtige natuur en mooie dorpjes als Vipavski Križ ook nog een aantal toprestaurants waar toeristen op af komen. Zemono en Majerija zijn van die culinaire pareltjes, allebei slechts enkele kilometers buiten het stadje Vipava. Reserveren is een must, want de restaurants zijn populair. Slapen doe je vlakbij in het onlangs geopende Theodosius Forest Village, want ook de beschikbare accommodatie neemt in rap tempo toe.

Zowel in de keukens, hotels als de wijnkelders ziet Peljhan dat kwaliteit steeds belangrijker wordt. "In restaurants wordt alles wordt perfect gepresenteerd en ook de service wordt alsmaar beter. Als de één zichzelf verbetert, stimuleert dat ook de ander. Innovaties worden van elkaar overgenomen. Ook onder de wijnmakers. Slovenen houden wel van een beetje competitie en we zijn continue bezig beter te worden." De toegenomen interesse vanuit de reis- en wijnwereld moedigt dat alleen maar verder aan.

Ook leuk om te doen

In Goriska Brda:

  • Breng een bezoek aan Klet Brda, de grootste wijnproducent van Slovenië
  • Wandel door het Middeleeuwse vestingsdorpje Šmartno
  • Overnacht tussen de wijngaarden in hotel Gredič
  • Beklim de uitzichttoren in Gonjače

In en om Vipava Valley:

  • Wandel of fiets door mooie dorpjes zoals Goče en Ajdovščina
  • Bezoek Predjama, het grootste grottenkasteel ter wereld, dat iets buiten Vipava Valley ligt
  • Vlakbij het kasteel kun je naar een van de populairste attracties van Slovenië: de grotten van Postojna

Voor dit artikel is onze redacteur naar Slovenië gereisd op uitnodiging van Slovenian Tourist Board. De inhoud van het artikel is redactioneel onafhankelijk bepaald.