Life

Duurste concert in jaren: 166 euro per kaartje voor optreden K-pop

Sam Trompert • 04 februari 2019 06:20 @samtrompert

Een concertkaartje voor Blackpink kost 166 euro. Beeld © Getty

Popmuziek uit Zuid-Korea is hot. Wereldwijd groeit de schare fans van K-pop, zoals het genre heet. Voor een concert in Amsterdam in mei, waarvoor morgen de voorverkoop start, wordt 166,88 euro per kaartje gevraagd. Daarmee is het het duurste concert in jaren in Nederland. Is K-Pop een hype, of heeft het genre vaste grond onder de voeten?

Slechts een paar bedrijven runnen de K-popgame. In hun showfabrieken rollen de popsterren van de lopende band. Sommigen breken internationaal door. Neem de boyband BTS, dat vorig jaar oktober een uitverkocht concert gaf in de Amsterdamse Ziggo Dome. En denk aan Psy, de zanger van monsterhit Gangnam Style. De meidengroep Blackpink gooit ook hoge ogen. Zij doen later dit jaar de Afas Live aan.

En dat wordt het duurste concert in Nederland sinds tijden, volgens concertsite Podiuminfo. Blackpink vraagt 166,88 euro voor een kaartje. De kaartverkoop start morgen. "Idioot toch?", zegt Natasja van Knippenberg, kenner en fan van de K-popscene. De dames van Blackpink slaat ze over, maar ze was wel bij BTS en daarvoor bij G-Dragon, die ook in de Ziggo Dome optrad.

Groepjes met vijf tot tien leden 

Zeggen deze namen je niets? In Azië, en in toenemende mate in Noord-Amerika en Europa, zijn dit wereldsterren. Nog een paar toppers: EXO, Twice, of Big Bang. Het rijtje K-popartiesten is schier eindeloos. Zelden solo-artiesten, vaak zijn het groepjes met vijf tot tien leden, gehuld in kleurrijke kleding, die allemaal extreem goed kunnen dansen. Deze K-popsterren maken vanzelfsprekend popmuziek, met invloeden uit de hiphop en EDM (elektronische muziek).

Het wordt een 'Koreaanse golf' genoemd, al blijft het in ons land vooralsnog een subcultuur. Toch kunnen K-popsterren ook hier rekenen op views voor hun YouTube-video's en sales voor hun merchandise. Wat verklaart de groeiende fanschare buiten Azië? In elk geval twee ontwikkelingen: de militaristische precisie waarmee K-popconcepten in elkaar gezet worden. Maar ook keiharde economische noodzaak.

K-Popfabriek

Eerst dat productieproces. Alle formaties komen uit de koker van een van de vele K-popfabrikanten. Dat zijn er best een hoop, maar het gros van de Koreaanse muziekindustrie is grotendeels in handen van drie grote entertainmentreuzen: JYP, YG en SM. Volgens sommigen hoort Big Hit Entertainment daar inmiddels ook bij.

De eerste drie zijn beursgenoteerde ondernemingen die het afgelopen jaar goede zaken deden. SM Entertainment kreeg er vorig jaar ruim 50 procent bij. YG Entertainment steeg zelfs met bijna 65 procent. Big Hit is in private handen.

120 procent

Maar JYP Entertainment spant de kroon. De koers van het aandeel JYP ging 120 procent omhoog. Het bedrijf van singer-songwriter en producer J.Y. Park kan sowieso tevreden terugkijken op het koersverloop van de afgelopen vijf jaar. 

Hoe slaagde JYP daarin? "JYP concentreert zich continu op wat het het beste kan: het scouten en opleiden van zangers en acteurs en het produceren van muziek en optredens. De markt herkent dat", tekende zakenblad Forbes eind vorig jaar op uit de mond van een JYP-zegsman.

Hordes fans voor de eerste single

Daarin is JYP overigens niet uniek. De Koreaanse manier van muziek maken is een zorgvuldig proces. Van jongs af aan worden potentiële K-popsterren klaargestoomd voor een rol als idool. "Meestal hebben ze voordat ze goed en wel een single hebben uitgebracht al hordes fans", weet Van Knippenberg.

Door het slim inzetten van sociale media weten de entertainmentconglomeraten de doelgroep alvast aan de nieuwe sterren te binden. Naast muziek, film en video zitten JYP, YG, SM en Big Hit ook in de reclame. Een handige bijkomstigheid. 

Dans en visuele effecten

Maar de K-popscene is er ook in geslaagd een niche te vinden in de wereldwijde muziekmarkt. Het draait bij K-pop niet per se om zang, maar des te meer om dans en visuele effecten, analyseren wetenschappers Patrick Messerlin en Wonkyu Shin in het Asian Journal of Social Science.

En daar blijkt een markt voor. Zelfs in de crisisjaren groeide de export van Zuid-Korea's creatieve industrie jaarlijks met zo'n 8 procent, noteerde het Koreaanse ministerie van Cultuur.

Zuid-Korea <3 Internet

Een andere reden voor de opmars is het internet. Dat zit in het dna van Zuid-Korea. Volgens onderzoek van Pew Research gebruikt 96 procent van de Zuid-Koreanen internet, eventueel via een smartphone. Nergens ter wereld is dat percentage zo hoog. 

En laat K-pop nu bij uitstek een muziekgenre zijn dat zich verspreidt via het internet, via clips op YouTube en streamingdiensten of betaalde downloadsites. Zuid-Koreanen downloaden van oudsher meer muziek dan westerlingen. Het is namelijk veel goedkoper dan in het westen.

Messerlin en Shin vergeleken het aantal liedjes dat je kunt downloaden voor de prijs die je anders voor een cd zou betalen. In Zuid-Korea zijn dat er 254 (iTunes) of 145 (Amazon). In bijvoorbeeld de VS, of Duitsland en Frankrijk ligt het aantal rond de 10. 

Geld verdienen in het buitenland

Zie daar: reden twee. Om geld te verdienen moeten Koreaanse muziekproducenten niet in Zuid-Korea zijn, waar de markt verzadigd is met soms inwisselbare popgroepen. In het buitenland is veel meer te verdienen. Vooral in de rest van Azië. Japan, bijvoorbeeld, is de tweede muziekmarkt ter wereld.

"Je ziet dat ook in de nieuwe groepen. Er zit altijd wel iemand uit een ander land in, een Taiwanees, of een Chinees. Dan kunnen ze de band ook daar promoten, met iemand die de taal spreekt", analyseert Van Knippenberg. Maar ook in het westen proberen de platenmaatschappijen hun acts te pluggen. De muziekstijl is de laatste jaren daarom ook wat verwesterd, vindt Van Knippenberg. Dat is ook terug te zien in samenwerkingen met Amerikaanse grootheden als Nicki Minaj en Will.I.Am

De 'K' in K-pop

Een succesvolle, maar ook risicovolle strategie. Een meer Westerse versie van K-pop trekt misschien een groter publiek, maar de kans bestaat dat de 'K' dan verdwijnt. Dan houd je gewone pop over en dat concurreert een stuk lastiger. In de grillige entertainmentwereld kan wat vandaag hip is, morgen belegen zijn.

Psy Beeld © Getty

Psy, bijvoorbeeld, scoorde in 2012 een wereldhit met Gangnam Style, maar sinds hem is geen enkele Zuid-Koreaan erin geslaagd een notering in de Nederlandse Mega Top 50 te scoren. Ook in de rest van Europa lijkt zijn carrière min of meer voorbij. 

Oppergod

Maar in eigen land is hij nog altijd de Oppergod van de K-pop. Vorig jaar lanceerde hij zijn eigen label, ongeveer een kwart eeuw na de oprichting van de Grote Drie. Wie weet heeft hij wat nieuws in petto. "Dat label wordt er een om in de gaten te houden", besluit Van Knippenberg.  

Paradepaardjes

De grote drie

JYP Entertainment: 2PM, JJ Project, 15&, Got7, Day6, Twice, Stray Kids

SM Entertainment: Super Junior, Girls' Generation, SHINee, f(x), EXO, Red Velvet, NCT

YG Entertainment:  Big Bang, CL, Dara, Akdong Musician, Lee Hi, Winner, iKon, Somi, Sechskies, Jinusean, Blackpink (voorheen: Psy)

Nieuwe sterren aan het firmament

Big Hit Entertainment: BTS, TXT

P Nation: Psy

Bron • RTL Z / Sam Trompert