Life

Belastingvoordeel e-auto's: 1700 euro per vermeden ton CO2

28 januari 2019 20:55

Minister-president Mark Rutte tijdens een bezoek aan de fabriek van Tesla in Tilburg Beeld © ANP

De belastingvoordelen voor de ruim 25.000 verkochte elektrische auto's in 2018, kosten de staat een slordige 700 miljoen euro over de komende vijf jaar. Uit berekeningen van de Belastingdienst blijkt dat daarmee 1700 euro wordt uitgetrokken per vermeden ton CO2-uitstoot.

Dat schrijft staatssecretaris van Financiën Menno Snel in antwoorden op Kamervragen van Pieter Omtzigt en Agnes Mulder (beiden CDA).

Voordelen

Rijders van elektrische auto's krijgen een hoop belastingvoordelen, dat is precies zo bedoeld om de vergroening van het Nederlandse wagenpark te stimuleren.

Zo zijn elektrische auto's bijvoorbeeld vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, bpm (aanschafbelasting) én je betaalt als leaserijder veel minder bijtelling. Maar de kosten lijken wel erg hoog, als je ze afzet tegen de milieuwinst.

73.120 euro belastingvoordeel

Vooral de verlaagde bijtelling zorgt voor een flinke inkomstenderving bij de Belastingdienst. Voor een Tesla S P90D (à 129.200 euro), bijvoorbeeld, zorgt het verlaagde bijtellingstarief voor leaserijders voor een jaarlijks voordeel van 23.256 euro bruto, berekende Snel al eerder.

Netto zou dat uitkomen op een voordeel van bijna 59.000 euro over vijf jaar, wat een standaard leaseperiode is. Tel daarbij nog de andere fiscale cadeautjes bij op en je komt zelfs tot een bedrag van 73.120 euro over vijf jaar.

Als je dat bedrag afzet tegen de CO2-uitstoot die ermee bespaard wordt, kom je aan een 'subsidie' van tussen de 5000 en 10.000 euro per jaar per vermeden ton aan CO2-uitstoot.

1700 euro per ton CO2

Dat is een extreem voorbeeld, maar gemiddeld krijgen de in 2018 verkochte elektrische auto's over de komende vijf jaar een belastingvoordeel van 28.000 euro per stuk: 5600 euro per auto, per jaar.

Daarmee trekt de fiscus gemiddeld 1700 euro uit voor iedere ton CO2 die niet de lucht in wordt gepompt. Die voordelen gaan in feite trouwens vooral ten koste van de rijders van gewone auto's die wel CO2 uitstoten. De vergroeningsmaatregelen zijn ooit namelijk 'lastenneutraal' bedacht: dat wil zeggen dat wat de rijders van schone auto's niet betalen, wordt opgehoest door de rijders van vervuilende wagens. 

Toch roept de ogenschijnlijk hoge prijs per vermeden ton CO2-uitstoot vragen op bij de Kamerleden.

Zo wijst Omtzigt erop dat het kopen van uitstootrechten op de emissiemarkt op dit moment slechts 23 euro per ton CO2 kost. Een snel rekensommetje leert dat je voor hetzelfde geld dus 74 ton CO2-uitstoot zou kunnen voorkomen, door de emissierechten op te kopen en ze niet te gebruiken.

Toch wil de staatssecretaris niet spreken van ineffectief beleid. Hij wijst erop dat het 'initiële investeringen' zijn om emissievrij verkeer in Nederland te stimuleren. Dat is 'voor de samenleving als geheel zeer waardevol', aldus de staatssecretaris.

Regels versoberd

Overigens zijn de bijtellingsregels voor 2019 al wel wat aangescherpt. Het tarief van 4 procent geldt alleen nog maar voor de cataloguswaarde van een auto onder de 50.000 euro. Over het deel dat je auto duurder is, betaal je wel het basistarief van 22 procent bijtelling.

Bron • RTL Z