Life

Ontslagen verkoopster die zat te internetten, krijgt toch geld mee

Mathijs Smit • 18 juli 2018 12:27 @Mathijs__Smit

Internetten tijdens werktijd kan leiden tot ontslag Beeld © ANP

De Amsterdamse modeboetiek VLVT mocht een verkoopster die in de winkel zat te internetten, toch niet zomaar ontslaan. Dat betekent niet dat iedereen die tijdens werktijd voor privédoeleinden op internet zit, nu rustig kan adem halen.

In april 2017 ontsloeg winkeleigenaar Hugo Vis de verkoopster op staande voet, toen hij haar betrapte op het gebruik van internet in zijn boetiek aan de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat. Uit de gegevens van de kassaterminal waarmee zij op internet zat, bleek dat er een half uur op het web was gesurft.

Ontslag aangevochten

De medewerkster stapte vervolgens naar de rechter om haar ontslag aan te vechten. De kantonrechter oordeelde afgelopen herfst dat het ontslag terecht was, en dat de medewerkster kon fluiten naar een vergoeding.

Nu blijkt dat de verkoopster tegen dat vonnis in hoger beroep is gegaan. Uit een gisteren openbaar geworden uitspraak, blijkt dat het Amsterdamse Hof haar eind mei deels gelijk heeft gegeven.

Klanten in de winkel

Volgens de verkoopster was haar alleen verboden om te internetten als er klanten in de winkel waren. Volgens de winkeleigenaar was dat ook het geval, toen zij op het web zat. De verkoopster ontkende dat er klanten aanwezig waren.

Omdat de modeboetiek voor de rechtbank niet kon bewijzen dat er wel degelijk klanten aanwezig waren, vernietigde het Hof het ontslag op staande voet.

Niet terug in dienst

De verkoopster wilde terugkeren bij de winkel, maar het Hof vindt die eis te ver gaan. De rechter tekende namelijk aan dat de verkoopster destijds wel via een ontbindingsprocedure bij de rechter ontslagen had kunnen worden, op basis van haar internetgedrag en eerdere incidenten.

"Het feit dat zij in april 2017 een half uur voor privédoeleinden via de kassa van de winkel het internet heeft geraadpleegd, zou gezien het beleid van de winkel op dit punt en gelet op de verschillende incidenten en waarschuwingen aan haar adres een redelijke grond voor ontbinding hebben opgeleverd."

Dat betekent dus dat de rechter wel degelijk vindt dat internetten tijdens werktijd reden voor ontslag kan zijn.

Schadevergoeding

Omdat de winkel echter niet kon bewijzen dat er klanten in de winkel waren, en dat als de reden had genoemd voor het ontslag op staande voet, moet het bedrijf de verkoopster een schadevergoeding van 2500 euro en een ontslagvergoeding van ruim 1200 euro betalen. Ook moet de winkel haar de juridische kosten van ruim 2600 euro vergoeden.

René Jonen, advocaat van de winkeleigenaar, vindt de uitspraak 'verrassend' en op punten onlogisch. "Principieel zou je misschien in cassatie willen gaan, maar gezien de bedragen waar het om gaat, is dat niet verstandig. Aan een procedure voor de Hoge Raad ben je al snel drie zoveel aan kosten kwijt."

Solliciteren

Jan Overes, de advocaat van  verkoopster, is tevreden over de uitspraak. "Mijn cliënte kan nu verder met haar leven. Omdat nu vaststaat dat zij niet ernstig verwijtbaar heeft gehandeld, heeft zij recht op een uitkering. Zij is nu druk aan het solliciteren naar een nieuwe baan."

Overes voegt toe dat de ex-werkgever overigens nog steeds niet de vergoedingen heeft betaald. "Dat is niet zo sportief."

Bron • RTL Z / Mathijs Smit