Life

Wonen op een vrachtschip: architecten ontwerpen villa's van boten

Bright • 12 juli 2018 12:31 @Bright

Een impressie van een boot op het droge. Beeld © Marine-doc Estate

Nederlandse architecten hebben een woonconcept ontwikkeld waarbij voormalige vrachtschepen tot villa's in een park worden getransformeerd. Ze hebben hiervoor twee locaties in Nederland op het oog en zestien in het buitenland.

Op de niet nader genoemde locaties in parken moeten in de toekomst tien vrachtschepen liggen, op het droge. De wanden van de voormalige binnenvaartschepen worden opengemaakt, zodat in het laadruim een lichte en riante woning ontstaat met ramen en terrassen.

Wonen op verontreinigde grond

Het woonconcept Marine-doc estate is ontwikkelt door Studio Komma architectuur in samenwerking met ontwikkelaar Enterprise Partner, interieurarchitect Studio Kees Marcelis en landschapsarchitect Buro Poelmans Reesink. Zij willen boventallige schepen hergebruiken als luxe woon- en werkruimtes op het land.

Waar die woonboten terecht zouden kunnen komen? "We zoeken naar gebieden die nog niet toegankelijk zijn voor het publiek zodat Marine-doc Estate maatschappelijke en groene waarde kan toevoegen", aldus Joost van Rooijen van Studio Komma architectuur.

Dat kan een nuttig plan zijn in navolging van het gebied De Ceuvel, waar ook woonboten op het droge liggen. Op die manier is het mogelijk te werken en te wonen op anders verboden verontreinigde grond. Die bodem hoeft op deze manier niet aangeraakt te worden en de grond reinigt zichzelf in tien jaar tijd. Hierdoor kunnen moeilijke plekken bruikbaar gemaakt worden voor bewoners en bezoekers. 

Miniatuurvoorbeeld

Een plattegrond van het woonschip. (Beeld: Marine-doc Estate)

Voor de happy few?

De planmakers hebben een openbaar park voor ogen, een landgoed met bootvilla's. Door slimme zichtlijnen, gerichte ligging en samenspel van de schepen is de privacy van de bewoners gewaarborgd, aldus de samenwerkende bedrijven. Wordt het een luxe villawijk voor de happy few?

"Er zijn vast oud-schippers die hier gebruik van willen maken. Mensen die met pijn in hun hart na veertig jaar van hun boot af moeten. Of juist een voor woonboten compleet nieuw publiek", aldus Renate Meijer, initiatiefnemer van woonbotenplatform VLOT.

"Natuurlijk juicht VLOT dit soort initiatieven toe. Maar het zou zo goed zijn als er samengewerkt wordt met partijen uit de scheepswereld die er al ervaring mee hebben."

Niet helemaal circulair

De makers noemen hun project circulair bouwen, maar dat blijkt vooralsnog wat opportuun. "De woningen zullen inderdaad niet 100 procent circulair zijn op het niveau van circulariteit dat de woning na gebruik weer volledig demontabel is", zeggen zij.

"Wat we doen is het hergebruiken van de scheepscasco's en deze opwaarderen tot unieke woningen. Door de indeling zeer flexibel te maken (volledig vrij) kan de woning ook na gebruik worden ingezet voor andere doeleinden. Materialen die we toevoegen, zoals puien, zullen inderdaad zoveel mogelijk demontabel worden geplaatst zodat deze naderhand weer kunnen worden hergebruikt."

Twee locaties in Nederland

De ambitie is om in Nederland twee Marine-doc estates aan te leggen. Internationaal komen er nog eens 16 locaties bij. Op het moment is het consortium op zoek naar locaties, waarna de details en uitvoering van het estate concreter zullen worden. Hoeveel geld je voor zo'n woonschip moet neertellen, wordt dan pas bekend.

Bron • Bright