Life

Steeds meer jongeren voelen zich verslaafd aan sociale media

17 mei 2018 00:06

Beeld © Getty Images

Jongvolwassenen ervaren sociale media steeds vaker als een verslaving. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Van alle 18- tot en met 25-jarigen beschouwt 29 procent zichzelf als verslaafd aan sociale media. Twee jaar eerder gaf nog 19 procent aan verslaafd te zijn, zegt het CBS.

Groep grootverbruikers is verdubbeld

Het toegenomen aandeel verslaafden gaat hand in hand met de langere tijd die jongvolwassenen besteden aan bijvoorbeeld WhatsApp, Twitter, Facebook, Instagram en YouTube.

In 2015 zat 4 procent van deze leeftijdsgroep vijf tot tien uur per dag op sociale media, twee jaar later was die groep grootverbruikers meer dan verdubbeld tot 9 procent. Een grotere groep van 29 procent is er dagelijks drie tot vijf uur mee bezig.

Bedrijven als Facebook weten precies hoe ze ons verslaafd kunnen maken

Ook zo'n moeite om je smartphone weg te leggen? Dat is niet zo gek.

Verslaving komt het meest voor onder de jongeren. Van alle volwassen gebruikers van sociale media, inmiddels 87 procent van de volwassen bevolking, vindt 10 procent zichzelf verslaafd. Vrouwen geven bijna twee keer zo vaak aan dat ze verslaafd zijn dan mannen. Ze vinden over het algemeen ook dat sociale media een belangrijker rol spelen in hun leven dan mannen: vrouwen drukken het belang van sociale media uit met het rapportcijfer 6,1, mannen geven gemiddeld een 5,8.

Geen erkende verslaving

Een socialemediaverslaving is geen erkende verslaving. De behandeling ervan wordt dus ook niet vergoed door zorgverzekeraars. Dat kan veranderen als er sprake is van een onderliggend probleem, zoals bijvoorbeeld een depressie. Dan wordt er natuurlijk wel behandeld.

Hoewel het probleem lijkt toe te nemen, zijn er niet veel jongeren die zich laten behandelen aan een socialemediaverslaving. Dat komt mogelijk doordat de verslavingszorg nog 'een brug te ver' is, zegt Regina van den Eijnden van de Universiteit Utrecht.

Controleverlies in plaats van verslaving

Ze ziet een neiging 'om alles maar verslaving te noemen'. "Facebookverslaving, Twitterverslaving, noem maar op. Wetenschappers willen daar iets serieuzer naar kijken en het vergelijken met andere verslavingen."

Van den Eijnden zegt dat de kennis er nog niet is, omdat het nog een jong probleem is. Ze spreekt vooralsnog van 'controleverlies over socialmediagebruik'.

Jongeren zitten vrijwel allemaal op sociale media. Onder ouderen stijgt het gebruik: van de 65- tot 75-jarigen maakt al 71 procent er gebruik van. Alleen van de 75-plussers laat de meerderheid deze vormen van communicatie helemaal links liggen.

Verder valt op dat ondervraagden met een niet-westerse achtergrond gemiddeld een hoger cijfer geven aan het belang dat ze hechten aan sociale media: gemiddeld een 6,5, terwijl mensen met een volledig Nederlandse achtergrond slechts een 5,9 geven. Het CBS heeft voor het verschil geen verklaring.

Meer op rtlnieuws.nl:
'Steeds vaker problemen door Facebookverslaving'

Bron • RTL Nieuws