Life

Met deze struikelblokken krijg Schiphol-baas Benschop te maken

Michaël Niewold • 02 mei 2018 14:07 @michaelniewold

Dick Benschop tijdens de Dag van de Leraar in 2014. Beeld © Archieffoto ANP

Even rustig een voorstelrondje doen op zijn nieuwe werk zit er voor Dick Benschop waarschijnlijk niet in tijdens zijn eerste werkweek. Hij kan als kersverse ceo meteen aan de bak op Schiphol. Daar liggen nogal namelijk nogal wat klussen op hem te wachten.

Als Benschop slim is, heeft hij een goed opgeladen laptop meegenomen en voor de zekerheid ook een opgeladen powerpack. Want de stroomvoorziening op Schiphol is geen vanzelfsprekendheid, bleek afgelopen weekend.

Lees ook: Uitbreiding Schiphol: veiligheid een issue, herrie omwonenden niet

Daarnaast hopen we dat hij beschikt over stalen zenuwen, voor als de boel weer eens in het honderd loopt. En dat gebeurt nogal eens, met zoveel reizigers per dag. Met regelmaat raakt een sneeuwbui of herfststorm de luchthaven, en zijn er systemen die in storing liggen. 

Onderhandelingstactieken

Ook zal Benschop de onderhandelingstactieken die hij als PvdA-politicus leerde hard nodig hebben. Hij krijgt te maken met een breed scala van belanghebbenden die hun zin willen doordrammen, desnoods met rechtszaken. 

Miniatuurvoorbeeld

Dick Benschop met toenmalig koningin Beaxtrix in 2004. (Foto: ANP)

We hebben de belangrijkste uitdagingen voor de oud-PvdA-politicus op een rij gezet en met wie hij dan te maken krijgt. 

1. Omwoners en politici

Meer vluchten: dat is wellicht Benschops grootste uitdaging. Vliegmaatschappijen en reizigers willen het, omwonenden niet en de politiek houdt zich tot nu toe wijselijk op de vlakte. Tot 2020 is het maximale aantal vluchten vastgesteld op een half miljoen, een plafond dat vorig jaar al bijna bereikt werd.

De grootste voorstanders van meer vluchten zijn de vliegmaatschappijen, toch de belangrijkste klanten van Benschop. En hoewel ze eigenlijk een gemeenschappelijk belang hebben, gaat het er tussen bedrijven en luchthaven af en toe onvriendelijk aan toe.

Na de chaos in de meivakantie vorig jaar klaagde KLM, de belangrijkste vliegmaatschappij op Schiphol, dat het in de groei belemmerd werd vanwege wanbeleid van de luchthaven. 

Lees ook: Dit is waarom ruziënd KLM en Schiphol niet zonder elkaar kunnen

Niet alleen KLM oefent zware druk uit op de luchthavendirectie; ook low cost vliegmaatschappijen hebben zo hun wensen. Want zeker nu het langer duurt voor Lelystad Airport opengaat, eisen deze maatschappijen meer vluchten vanaf Schiphol.

Ze stapten zelfs succesvol naar de rechter om Schiphol zover te krijgen vluchtslots die in de winterperiode niet benut werden, in de zomer weer te verdelen.

2. De onderzoeksraad voor de veiligheid

Een grotere tegenstander voor Benschop, al zal dat nooit zo erkend worden, is de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV). Die concludeerde vorig jaar na onderzoek dat de luchthaven eigenlijk niet verder kan groeien zonder dat de veiligheid in gevaar komt.

Vorige week nog kwam de onderzoeksraad met een alarmerende melding: in de discussie over de mogelijke groei van de luchthaven wordt nog steeds nauwelijks rekening gehouden met de veiligheid. Ook piloten mopperen over de veiligheid op de luchthaven

3. Kop van Jut

Een voordeel, en de vermoedelijke reden dat Benschop als opvolger voor Jos Nijhuis is gekozen, is dat hij gewend is om te werken bij een bedrijf dat wel eens negatief in de publieke belangstelling staat.

Na een periode als staatssecretaris voor Europese Zaken in het tweede kabinet Kok ging hij via het partijbureau van de PvdA in 2003 aan de slag bij Shell. Daar was hij van 2011 tot en met 2015 president-directeur Nederland.

Miniatuurvoorbeeld

Dick Benschop (links) in 2015 met Shell-baas Ben van Beurden. (Foto: ANP)

4. Personeel en aandeelhouders

Zijn ervaring bij de multinational in het schipperen tussen de belangen van aandeelhouders, overheden en concurrentie komt hem nog goed van pas bij het leiden van het bedrijf, waar ook Lelystad, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport onder vallen.

De Schiphol Group had vorig jaar een omzet van 1,4 miljard euro, en er werd 280 miljoen euro winst gemaakt. Het bedrijf heeft 2180 mensen fulltime in dienst. 

Qua aandeelhouders is het wel overzichtelijker dan bij Shell, dat zijn namelijk de Nederlandse overheid (bijna 70 procent), de steden Amsterdam (20 procent) en Rotterdam (2,2 procent) en het Franse Aéroports de Paris S.A (8 procent).

Lees ook: Schiphol polste vergeefs zes vrouwen voor opvolging Nijhuis

Bron • RTL Z